اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

چند مقاله حرفه ای در مورد صدا

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    چند مقاله حرفه ای در مورد صدا

    سلام
    من چند سال پیش به وبلاگی سر زدم که دیگه موجود نیست. مال یک مهندس صوت بود به نام مهدی رمضانی که مقالات حرفه ای و جالبی داشت و چند تا از مقاله هاش رو تو سیستم ذخیره کردم و از امروز می خوام به تدریج براتون بذارم.
    دلا یاران سه قسمند ار بدانی
    زبانی اند و نانی اند و جانی
    به نانی نان بده از در برانش
    محبت کن به یاران زبانی
    و لیکن یار جانی را به دست آر
    به جانش جان بده تا می توانی

    #2
    پاسخ : چند مقاله حرفه ای در مورد صدا


    مقاله شماره 1 :
    تکنولوژی برترین سیستمهای صوتی حرفه ای سالنهای کنسرت مشهور جهان - اینک در دسترس همگان!ALTEC LANSING H

    در مورد ویژگی های فنی و تکنولوژی پیشرفته این سیستم می توان یک کتاب قطور نوشت، ولی بطور خلاصه می توان گفت که هدف از تکنولوژی In-Concert کاهش ایجاد اغتشاش صوتی توسط انعکاس مضر اصوات از سطوح سخت می باشد، که از طریق کنترل زاویه تابش صدا از بلندگوهای Satellite، ضمن دستیابی به این هدف، سیستم به توانایی ایجاد یکنواختی چشمگیر شدت صدا برای شنوندگانی که در فواصل گوناگون از بلندگو واقع گردیده اند نیز دست می یابد.

    شرحی خلاصه از نحوه عملکرد تکنولوژی In-Concert:

    تکنولوژی In-Concert از هفت عدد آمپلی فایر مجزا استفاده می کند، یکی برای تغذیه ساب ووفر، و سه آمپلی فایر برای تغذیه هر یک از Satellite ها. در هر Satellite از شش عدد مایکرو درایور بسیار دقیق Neodymium استفاده شده است. هر یک جفت از مایکرو درایور ها، توسط آمپلی فایر مجزای خود تغذیه می شوند. پروسسور مخصوصی در مدار صوتی، فرکانسهای بالاتر از 150KHz را به سه گروه تقسیم می کند و هر گروه را به آمپلی فایر مجزایی ارسال نموده و خروجی هر کانال آمپلی فایر سپس یک جفت مایکرو درایوررا تغذیه می کند. فواصل دقیق مایکرو درایور ها از یکدیگر حائز اهمیت بسیار است، که با استفاده از آلگوریتم خاصی محاسبه می گردد. این عملیات در اصطلاح مهندسی آکوستیک Frequency Filtering نامیده می شود، و این نحوه خاص استفاده از یک آرایه خطی متشکل از یک مجموعه بلندگو، Line Array نام دارد. در نتیجه این عملیات، فرکانسهای بالاتر از 1500Hz با زاویه تابش کنترل شده 60 درجه افقی و 40 درجه عمودی از بلندگوهای Satellite پخش گردیده و پرتو متمرکزی از صدا را به سمت جلو و طرفین هدایت می شود. در طراحی سیستمهای صوتی اختصاصی و بسیار گرانقیمت برای سالنهای کنسرت مشهور جهان، گاه از تکنیکهای Line Array و یا Frequency Filtering استفاده می گردد. Altec Lansing برای نخستین بار در تاریخ، با ادغام استادانه این تکنیکهای فوق مدرن مهندسی در سیستم FX6021، دسترسی شخصی به کیفیت صوتی کم نظیر و صدای بسیار دقیق و کنترل شده را برای عموم میسر ساخته است. دیاگرام زیر نمایانگر نحوه تقسیم گروههای فرکانسی بین مایکرودرایورهای FX6021 می باشد:

    جدول تفکیک شده زاویه تابش فرکانسی سیستم FX6021:

    ویژگیهای سیستم FX6021:

    *

    قابلیت حفظ شدت و کیفیت صدای یکسان و ثابت در فواصل گوناگون از سیستم - از یک تا چند متر
    *

    کنترل ازراه دور مینیاتوری بی سیم به علاوه ماجول کنترل رومیزی مجهز به جک هد فون و AUX جهت سهولت اتصال دستگاههایی مانند CD/MP3 Player - امکان تنظیم ولوم، باس و تریبل از طریق هر دو کنترلر
    *

    یک بلندگوی 6.5 اینچ Woffer از نسل جدید، با دیافراگم ساخته شده ازماده Polypropylene و آهن ربای Ferrite که ضمن دارایی قدرت و راندمان بسیار بالا، از دقت فوق العاده ای نیز برخوردار است
    *

    بلندگوهای Satellite دارای شش عدد مایکرودرایور یک اینچ Newdymium، که فرکانسهای میانی و بالا را با شفافیت و جزئیات کم نظیری تولید می کنند
    *

    مجموعا 13 عدد بلندگو و هفت کانال آمپلی فایر در این سیستم بکار گرفته شده است
    *

    امکان نصب مستقیم Satellite ها به دیوار و یا نصب به براکت های استاندارد قابل تنظیم
    *

    دارای پایه های قابل تنظیم از منفی 5 تا مثبت 15 درجه از محور عمودی - ساخته شده از جنس فلز Die-Cast سنگین وزن
    *

    مجهز به دو قطعه کابل مخصوص جهت افزایش 2 متر طول به کابلهای 3 متری Satellite ها
    *

    امکان اتصال به منابع گوناگون صوتی به 3 روش گوناگون: جک 3.5 میلیمتری ماده Auxilery in روی کنترلر، جک 3.5 میلیمتری ماده Audio in و نیز دو عدد جک ماده RCA (واقع در پانل پشت ساب ووفر) برای اتصال به سیستمهای عادی صوتی/تصویری و یا وسایل حرفه ای
    *

    امکان اتصال به هر نوع کارت صوتی کامپیوتر و یا CD / DVD / MP3 Player و تلویزیون، ریسیور ماهواره، آلات موسیقی الکترونیکی (مانند گیتار، کی بورد) و ...
    *

    راه حلی اقتصادی برای ایجاد یک سیستم صوتی با کیفیت بسیار عالی در هر یک از اطاقهای منزل یا محل کار، دارای قدرت کافی برای پوشش کامل یک سالن 100 متری
    *

    ایده آل برای استفاده با نمایشگرهای Plasma و یا ویدیو پروژکتور در سالنهای کنفرانس / موسسات آموزشی. این سیستم در فضاهای دارای سطوح سخت منعکس کننده اصوات (زمین سنگی، شیشه و آینه و...) با برخورداری از امکان تقلیل اصوات منعکس شده و مضر برای کیفیت صوتی، صدای بسیار قوی، واضح، شفاف و قابل فهم ایجاد می نماید که قطعا تاثیر و راندمان فعالیتهای تبلیغاتی و آموزشی شما را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد
    *

    دارای Subwoofer چوبی با توان تولید فرکانسهایی به پایینی 32Hz برای تولید باس بسیار قوی، عمیق، و شفاف
    *

    مجموع توان خروجی: a7 575Watts RMS
    دلا یاران سه قسمند ار بدانی
    زبانی اند و نانی اند و جانی
    به نانی نان بده از در برانش
    محبت کن به یاران زبانی
    و لیکن یار جانی را به دست آر
    به جانش جان بده تا می توانی

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : چند مقاله حرفه ای در مورد صدا

      مقاله شماره 2 : صدابرداری Live در ایران


      در ایران سیستم کار Live در مقایسه با دنیا بسیار عقب است. ما در این تخصص حتی در نیمه راه هم نیستیم. چرا؟ ( چون استانداردهای جهانی رعایت نمی شود. برای هر 1000 نفرجمعیت مقدار وات مشخصی تعریف شده است ولی متأسفانه افرادی که کار می کنند چند بلندگو می خرند و برای 10 هزار نفر یا 500 نفر، فضای باز یا بسته، به یک میزان صدا می دهند). یک سالن مناسب جهت موسیقی حتی در مرکز نداریم که بتوان از اجرای یک گروه موسیقی یک صدای استاندارد دریافت کرد. به همین علت فضای باز ترجیح داده می شود که آن هم دستگاههای مخصوص صدابرداری فضای باز را می طلبد که تا حدودی سعی شده به این نیاز پاسخ بهتری داده شود. اما به هر حال در دنیا برای صدابرداری Live استاندارد مشخصی تعریف و یک تیم 3 نفره این کار را انجام می دهد:

      1 _ صدابردار سالن که تنها صدای سالن را کنترل می کند.

      2 _ صدابردار مانیتورها که یا روی صحنه است یا پایین صحنه.

      3 _ صدابردار Recording که بصورت مولتی ترک ( Multi Track ) استودیوها، هر سازی را در یک Track ضبط می کند.

      استاندارد نصب سیستم در دنیا چنین است که یک مهندس الکترونیک سیستم را پس از نصب و تست تحویل صدابردار دهد و حضور یک مهندس فنی موقع اجرا حتماٌ ضروری است ولی در ایران صدابردار علاوه بر نصب سیستم و صدابرداری مشکلات احتمالی را هم رفع می کند.

      مشخصه های استاندارد سالن اجرای یک برنامه با توجه به نوع کاربری آن تعریف می شود . مثلاٌ در یک سالن اپرا ، معماری به گونه ای طراحی می شود که صدای خوانندگان بطور مستقیم و بدون میکروفون به گوش مخاطب برسد. به همین دلیل اندازه گیری زمان پساوایی که برای این سالن در نظر می گیرند بسیار مهم است. و مسلم است که نمی توان اپرا، ارکستر بزرگ و موسیقی پاپ را در یک سالن واحد با مشخصه های استاتیک ثابت اجرا کرد. چرا که مشخصات صدای هر یک از سازهای موسیقی با دیگری فرق دارد. امروزه کاربری ها را به هم نزدیک کرده اند و سخنرانی و موسیقی را در یک سالن واحد انجام می دهند. طراحی معماری از پیش به گونه ای انجام می گیرد که سالن 50% قابلیت سخنرانی و 50% قابلیت اجرای موسیقی را داشته باشد؛ اما صدابرداری Live با صدابرداری استودیویی تفاوت های آشکاری دارد...

      نوع میکروفون هایی که در استودیو استفاده می شود با نوع میکروفون ها در کار Live متفاوت است. کار اصولی این است که برای هر خواننده ای متناسب با صدای او میکروفون گذارده شود. میکروفون صدای مرد به زن داده نمی شود. در کار Live یک میکروفون وجود دارد که خروجی آن را به سه صدابردار بخشهای سالن، مانیتورها و Recording می دهند. میکروفون موسیقی Rock با ارکستر سمفونیک بسیار متفاوت است و میکروفون برای هر ساز باید متناسب با فشارهای صوتی آن ساز انتخاب شود ولی متأسفانه این جا این استانداردها درباره انتخاب میکروفون و شیوه گذاشتن آن رعایت نمی شود، همان میکروفون ساز کوبه ای را به ساز زهی و گاهی به خواننده می دهند!

      آکوستیک خوب یکی از امکاناتی است که یک صدابردار استودیویی دارد ولی یک صدابردار Live مجبور است در شرایطی که محیا شده کار کند. ابزارهایی که در کار Live استفاده می شود با ضبط استودیویی متفاوت است. اگر در استودیو کاری خراب شود می توان برگشت و دوباره آن را ضبط کرد، اما در کار Live این ممکن نیست.

      فیزیک آکوستیک بخشی از معلومات صدابرداران است اما در صدابرداری Live که تخصصی تر از انواع دیگر صدابرداری است این رشته در در وسایل بیشتر نمود پیدا می کند. صدابردار Live با تمرکز و اعتماد به نفس می تواند با خواننده هم حس شود، به نوازندگان انرژی دهد و در عین حال توانایی پوشاندن خطاهای احتمالی آنها را داشته باشد. برای موفقیت در این کار دانستن موسیقی ضروری است. صدابرداری اکثر کنسرت ها در دنیا با سیستم آنالوگ انجام می شود و در ایران هم چنین است اما مدتی است تلاشهایی برای ورود سیستم دیجیتال در کار Live شده است.

      ولی برای به دست آوردن نتیجه مطلوب در کار صدابرداری Live باید متخصص تربیت کرد . و این نتیجه مطلوب همان حس و روح یگانه درون CD و کاست های کارهای موسیقایی زنده است.
      دلا یاران سه قسمند ار بدانی
      زبانی اند و نانی اند و جانی
      به نانی نان بده از در برانش
      محبت کن به یاران زبانی
      و لیکن یار جانی را به دست آر
      به جانش جان بده تا می توانی

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : چند مقاله حرفه ای در مورد صدا

        مقاله شماره 3 (قسمت اول ):

        چگونه انتخاب کنید.

        اگر در جستجوی اسپیکر جدیدی هستید، پیش از هر چیز نیاز های واقعی خود را بررسی نموده و احتیاجاتی را که سیستم صوتی جدیدتان بایستی رفع نماید، به ترتیب اولویت روشن سازید. بعنوان مثال، اگر صرفا نیاز به سیستم صوتی مناسبی برای شنیدن موسیقی دارید، الزام به خرید یک سیستم مولتی کانال 5 یا 6 تکه ندارید، و تمرکز بودجه شما روی خرید سیستم 3 تکه ای بهتر (متشکل از دو کانال Satellite چپ و راست بعلاوه یک ساب ووفر - نقش و اهمیت ساب ووفر در ادامه مقاله توضیح داده خواهد شد)، مسلما به نفع شما خواهد بود. موسیقی با فرمت MP3 و یا CD Audio و Wave و WMA دارای دو کانال صوتی بیش نیست، و یک سیستم اسپیکر دو کاناله استریو برای پخش آن کاملا کفایت می نماید. لذا، بجای خرید کانالهای صوتی متعددی که به وجودشان نیاز مبرم ندارید، خرید کیفیت صوتی برتر و توان بالاتر در یک سیستم سه تکه، بهترین استراتژی صرف بودجه شما خواهد بود.

        اما اگر از سیستم صوتی خود قصد استفاده برای پخش صدای فیلمهای DVD و یا بازیهای کامپیوتری نیز دارید، آنگاه به بررسی اسپیکرهای مولتی کانال بپردازید. اگر کارت صوتی یا دستگاه DVD Player شما دارای خروجی صوتی 6 کاناله آنالوگ (و "دیکودر" داخلی Dolby Digital - AC3) است، به نفعتان است که در عوض خرید سیستم اسپیکر دیجیتال، پول کمتری صرف خرید سیستم اسپیکر 6 تکه (یا به اصطلاح Surround sound 5.1) با ورودی صوتی آنالوگ نمایید. در اغلب موارد و خصوصا در صورت استفاده از کارت صوتی کامپیوتر، وجود ورودی دیجیتال در سیستم اسپیکر چیز زائدی است، چرا که امروزه حتی یک کارت صوتی 30 هزار تومانی دارای یک DAC یا Digital to Analogue Converter با کیفیت مقبول (که کارش تبدیل اطلاعات صوتی دیجیتال به سیگنال آنالوگ است) می باشد. واضح است که نیازی به داشتن یک DAC ثانوی در اسپیکر نیست، و البته اغلب اسپیکر های تقویت شده ای که دارای ورودی دیجیتال هستند، از یک مدار DAC کم هزینه و با کیفیت پایین استفاده می نمایند که صرفا یک ابزار تبلیغاتی برای بالاتر جلوه دادن تواناییهای دستگاه در نظر خریداران است.

        در نظر داشته باشید که برای استفاده از هر یک از سیستمهای مولتی کانال 5 یا 6 تکه ساخت Altec Lansing، حتما نیازی به داشتن یک منبع صوتی 6 کاناله نیست. می توانید یک سیگنال صوتی دو کاناله استریو به سیستم تغذیه کنید و آمپلیفایر را طوری تنظیم نمایید که این دو کانال ورودی را بصورت تقویت شده فقط از بلندگوهای کانال جلو، و یا در صورت تمایل از بلندگوهای تمام کانالها پخش نماید. لذا، اگر در آینده قصد تعویض کارت صوتی و افزودن امکانات Surround به سیستم خود دارید، این امکان برایتان وجود دارد که پیش از انجام این تغییرات نیز با هر نوع تجهیزات کنونی خود از سیستم اسپیکر 5 یا 6 تکه استفاده نمایید.

        نکته حائز اهمیت دیگر این است که برای ایجاد یک محیط صوتی 3 بعدی Surround، شما حتما به داشتن یک بلندگوی کانال میانی یا Center Satellite نیاز ندارید، و ممکن است که یک سیستم 5 تکه دارای یک ساب ووفر به علاوه دو کانال جلو و دو کانال عقب نیز نیاز شما را به خوبی برآورده سازد. مسلما برایتان پیش آمده است که هنگام گوش دادن به صدای یک سیستم استریوی دارای دو بلنگو، روبروی بلندگوها وتقریبا در وسط آنها قرار بگیرید، و حس کنید که علاوه بر صداهایی که مشخصا از یکی از دو بلنگو خارج می شوند، به نظر رسد که یکی از آلات موسیقی - مثلا ساکسیفون - صدایش از جایی می آید که میان دو بلندگوست ولی نه تنها در آنجا بلند گویی وجود ندارد، بلکه صد البته نوازنده ساکسیفونی نیز در آن حوالی مشاهده نمی شود. این پدیده که بر اثر ترکیب شدن هوای ناقل امواج صوتی تولید شده توسط بلندگوها با یکدیگر در فضای اطاق ایجاد می شود، Stereophonic imaging نام دارد. لذا، چنانچه شنوندگان در اطاقی تقریبا در فاصله مساوی از بلندگوهای سمت چپ و راست قرار گیرند، نیازی به وجود جسمی یک بلنگوی کانال مرکزی نخواهیم داشت.

        برای روشن تر شدن موضوع، توجه فرمایید که سیستم های Surround 5.1 نخست برای استفاده در سالنهای سینما پا به عرصه وجود نهادند. در یک سالن بزرگ سینما، ممکن است فردی که در سمت راست سالن می نشیند، فاصله اش از بلندگوی کانال جلوی سمت راست 5 متر باشد، ولی از کانال جلوی سمت چپ 20 متر فاصله داشته باشد. در شرایطی که افراد می توانند در چنین فاصله هایی نا متقارن از بلندگوها قرار گرفته باشند، برای ایجاد محیط صوتی Surround طبیعی تر، وجود یک بلنگوی کانال میانی اجتناب ناپذیر است. با توجه به این توضیحات، واضح است که در اغلب موارد یک سیستم اسپیکر 5 تکه می تواند کارآیی مشابه سیستمهای 6 تکه را ارائه دهد. در این حالت، اگر خروجی کارت صوتی خود را روی حالت "4 بلندگو" یا "4 کانال" قرار دهید، کارت صوتی اطلاعات صوتی موجود در کانال میانی را بطور مساوی بین دو کانال چپ و راست جلو میکس می نماید و هنگام پخش صدا از بلندگوها، به دلیلی که ذکر شد صداهایی که در کانال میانی بودند خود به خود در صحنه صوتی (Sound Stage) مقابل شما، در مکانی تقریبا وسط دو بلنگوی چپ و راست جلو قرار خواهند گرفت.

        در مرحله بعدی، نیاز خود را در مورد مقدار توان خروجی سیستم روشن نمایید، البته تصمیم گیری نهایی خود را به پس از مرور و درک کامل تمام توضیحات مشروح در مورد توان و دیگر مقولات مرتبط در این راهنما موکول نمایید. اگر سیستم شما در یک اطاق تا 40 متری استفاده خواهد شد، حدود 30 وات توان برای اکثر افراد کافیست. در مورد سیستمهای سینمای خانگی، حدود 50 وات توان برای یک سالن حدود 100 متر کفایت خواهد داشت، که البته اکثر افراد در اغلب مواقع از بیش از یک چهارم این میزان توان سیستم استفاده نخواهند نمود. چنانچه اسپیکر های تقویت شده شما، قرار است به عنوان یک سیستم صوتی برای پخش موسیقی در سالنی تا حدود 150 متر و در مجالس انجام وظیفه نمایند، حدود 100 وات توان خروجی کفایت خواهد نمود. اگر حرفه شما اجرای موسیقی زنده یا ضبط شده در مراسم عروسی و مجالس مشابه است، یا اگر قصد دارید سالنی تا 300 متر را برای پخش فیلم یا موسیقی پوشش صوتی مکفی دهید، مستقیما به سراغ سیستم خارق العاده Altec Lansing Select641 بروید و با 200 وات توان و کیفیت فوق العاده آن خود و دیگر حضار را حیرت زده نمایید. توجه داشته باشید که ممکن است هرگز به این میزان توان نیاز نداشته باشید، ولی به اندازه ای به کیفیت موسیقی خود اهمیت دهید که حتی در اطاق 20 متری خود، با استفاده از 2 درصد توان این سیستم کماکان از کیفیت بسیار بالای صوتی آن سالها لذت برید. پس از روشن نمودن نیازها و اولویتها، سقف بودجه ای برای خود تعیین نمایید و پس از شناسایی مدلهایی که ضمن داشتن قیمتی در محدوده بودجه شما، حدود نیازهایتان را نیز پاسخگو هستند، به مقایسه دقیق مشخصات فنی و ویژگیهای مدلهای کاندید شده بپردازید. در اینجا یادآوری چند مطلب مهم ضروریست:

        1.

        از قابلیتهای اسپیکرهای تقویت شده مدرن، غافل نباشید. سیستمی مانند Altec Lansing Select621 می تواند با قیمتی حدود 130 هزار تومان، براحتی با استریوهای خانگی از مارکهای معتبر با قیمتهایی بیش از 700 هزار تومان از لحاظ کیفیت صوتی، کیفیت مهندسی و ساخت و قطعات استفاده شده و نیز توان خروجی صوتی، رقابت نماید. اتصال این سیستم به یک کارت صوتی کامپیوتری دارای کیفیت مناسب و یا حتی یک CD player پرتابل (Diskman) و یا MP3 Player، علاوه بر ایجاد کیفیت موسیقی بسیار مطلوب، شدت صدایی کاملا کافی برای پوشش یک سالن حدود 150 متر در اختیار شما قرار می دهد - که البته اندازه دقیق این فضا بسته به خصوصیات اکوستیک محیطهای گوناگون، متغییر خواهد بود. مرتکب این اشتباه نشوید که فکر کنید: "اسپیکر کامپیوتر که 6-7 هزار تومان بیشتر نیست..."، این چنین سیستم صوتی یک اسپیکر کامپیوتر معمولی نیست، بلکه یک سیستم اسپیکر تقویت شده (یا با اصطلاح Powered Audio) مدرن است که از بالاترین تکنولوژی مهندسی صوتی روز بهره مند است، و شما فقط از آن برای شنیدن صدای بوقهای ویندوز استفاده نخواهید کرد، بلکه با پخش موسیقی و صدای فیلم با کیفیتی عالی، سالیان سال مونس و مکمل لحظه های شاد و بیاد ماندنی زندگی شما و عزیزانتان خواهد بود.

        بطور خلاصه، اگر تا بحال صدای چنین سیستمی را نشنیده اید، امکان ندارد بتوانید در مورد کیفیت و توانایی های آن پیش فرض و تصویر ذهنی صحیحی داشته باشید. تکنولوژی امروز این امکان را در اختیار شما قرار داده است تا با افزودن هر منبع صوتی مناسبی به یک سیستم اسپیکر تقویت شده، یک سیستم صوتی کامل و عالی در اختیار داشته باشید که در مقایسه با سیستمهای صوتی معمولی متشکل از منبع صوتی، آمپلیفایر مجزا، و بلندگوهای سبک قدیم (یا Passive)، علاوه بر صرف هزینه بسیار کمتر، فضای کمتری را نیز اشغال می نماید و براحتی قابل حمل و نقل نیز می باشد و البته به جهت استفاده از مدرنترین تکنولوژی مهندسی مدار آمپلیفایر و بالاتر بودن راندمان کاری، در مصرف برق نیز صرفه جوئی قابل توجهی می نماید.

        2.

        بیش از 95 درصد کامپیوترهایی که امروزه خریداری می شوند، عمدتا نقش یک سیستم تفریحی صوتی - تصویری را ایفا می نمایند. با توجه به این واقعیت مهم، اکثریت قریب به اتفاق شما نیاز به یک CPU چهارصد هزار تومانی و مادربورد 160 هزار تومانی ندارید. یک AMD AthlonXP 2400+i با قیمت حدود شصت هزار تومان نیز بسیار بیش از آنی توان پردازش دارد که اغلب مصرف کنندگان استفاده خواهند کرد. در عوض، پول بیشتری صرف خرید کیفیت صوتی بهتر برای سیستم خود نمایید. بجای خرید اسپیکر درجه شش 8 هزار تومانی و یکبار مصرف، با ارتقای کیفیت صوتی سیستم خود نه تنها لذت بسیار افزونتر از موسیقی، فیلم و بازی های مورد علاقه خود می برید، بلکه با بدست آوردن این کیفیت صوتی به قیمت بسیار نازلتر از یک استریوی خانگی با کیفیتی قابل قیاس، چند صد هزار تومان نیز صرفه جویی خواهید نمود. حتی در مواردی که بودجه بسیار محدودی وجود دارد، با کمتر از یک درصد افزایش قیمت کل سیستم کامپیوتر خود، می توانید بجای یک اسپیکر 7-8 هزار تومانی متفرقه، از Altec Lansing AVS200 استفاده نمایید، که خود کیفیت صوتی سیستم شما و لذتی که از کارآیی واقعی ومفید آن خواهید برد را چندین برابر افزایش می دهد.
        دلا یاران سه قسمند ار بدانی
        زبانی اند و نانی اند و جانی
        به نانی نان بده از در برانش
        محبت کن به یاران زبانی
        و لیکن یار جانی را به دست آر
        به جانش جان بده تا می توانی

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : چند مقاله حرفه ای در مورد صدا

          با تشکر در متن(من به تشکر از راه دکمه اعتقاد ندارم!) :sad: جالب است که یک نفر به نیکی از مقالات مربوط به صوت در سطوح بالا تجلیل کرد.زیرا اکثرا با مشاهده فاصله خود با مطالب hifi با سطوح بالا به دست انداختن مسایل مشغول می شوند نه به مطالعه بیشتر و یافتن جواب ها .
          در ضمن بهتر است بگوییم مقالات راجب صدای حرفه ای ...نه مقالات حرفه ای راجب.... در ضمن وبلاگ نویس چقدر سابقه دارد ؟البته فقط سوال است نه انتقاد.... کمبود متخصص صدای کنسرت در ایران به دلایل واضح است شناگر نیاز به اب دارد.....این مقالات در اوج زمان پرسش های مدارات پرو لاجیک نوشته شده است.راهنمایی برای خرید دستگاههای خوب در ایران نتیجه ندارد.شما افراد زیادی را می بینید که سالهای زیاد فعالیت در سطح بالای مدارات صوتی را عنوان می کنند و سپس می بینید بزرگترین کار و افتخارشان هنوز ازمایش یک ای سی صوتی ارزان و ساده است.البته کار ساده ایرادی ندارد ولی در جا زدن ما بعد از یک دهه کار چی؟ان هم ایرادی ندارد؟ :applause: :
          به مدارک در کنار مطالب نگاه کنید . فقط ان کافی است (البته مدرک من اینی نیست که ثبت کردم)به مقالات هم نگاه کنید.به تشکر ها هم نگاه کنید.من از انهای نیستم که از مابقی ایراد بگیرم و خود را مبرا بدانم ولی در صورتیکه سطح کار تحقیقی و مطالعه اگر پایین نیست فقط بفر مایید من هم قبول می کنم.باز یک تشکر دیگر برای کسی که از سطوح بالا تر تجلیل می کند

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : چند مقاله حرفه ای در مورد صدا

            مقاله شماره 3 ( قسمت دوم) :

            چگونه انتخاب کنید.

            3.

            یک سیستم اسپیکر تقویت شده مرغوب، فقط نیمی از معادله کیفیت نهایی صوتی است.کیفیت صوتی نهایی سیستم شما محدود به ضعیفترین جزء سیستم خواهد بود. اگر کارت صوتی یا هر منبع صوتی دیگری که اسپیکر شما را تغذیه می نماید از مشخصات فنی و کیفیتی پایین تر از سیستم اسپیکر منتخب شما برخوردار باشد، این امر منجر به نزول کیفیت صوتی نهایی خواهد شد. اگر قصد استفاده از یک CD player پرتابل دارید، مطمئن باشید که اگر محصولی به قیمت کمتر از 60 هزار تومان به شما پیشنهاد می شود، بهتر است هر چه سریع تر از فروشگاه دور شوید. سخنان فروشنده را کلا فراموش کنید. از طریق وب سایت سازنده های معتبر، ویژگیها و مشخصات فنی مدلهایی که مناسب به نظر می رسند، با هم مقایسه نمایید (به کمک توضیحاتی که در ادامه این راهنما در خصوص مشخصات فنی ذکر شده) و پس از انتخاب یک یا چند مدل، آنگاه جهت مقایسه قیمتها و بررسی کیفیت ساخت و مواد اولیه و استحکام مدلهای منتخب با یکدیگر، به فروشگاهها مراجعه فرمایید. به فروشنده هم اجازه ندهید که نظرتان را تغییر دهد، زیرا اغلب فروشندگان ایرانی قادر به توضیح تفاوت وات که برای موتور یک چرخ گوشت اعلام گردیده و وات توان خروجی یک آمپلیفایر صوتی نیستند و عمدتا فاقد کمترین میزان اطلاعات فنی هستند. هدف شماره یک آنها فروش هرآنچیزیست که درصد سود بیشتری عایدشان نماید. در نهایت، مسئولیت جلوگیری از اغفال شدن، به عهده خود شماست. جنس ارزان و بی نام و نشان نیز نخرید، مگر اینکه آنقدر پولدار هستید که می توانید پول خود را دور بریزید.

            اگر سیستم صوتی شما بر پایه کامپیوتر بنا خواهد شد، به توضیحات زیر توجه فرمایید. برخی از مادربورد های امروزی، خصوصا آنان که از چیپ ست سری N-Force2 ساخت کمپانی nVidia استفاده می نمایند، دارای امکانات و کیفیت صوتی قابل قبولی هستند. اکثر سازنده های معتبر مادربورد، مدلهایی با این چیپ ست ارائه می دهند که البته سوای کیفیت صوتی، کلا چیپ ست های بسیار سریع و پایداری هستند. مدل بهتر این چیپ ست، در چیپ "پل جنوبی" یا Southbridge، از چیپ MCP-T استفاده می نماید که به لحاظ استفاده از امکانات صوتی Sound Storm دارای عالی ترین کیفیت صوتی در بین تمامی مادربوردهای امروزی با امکانات صوتی روی مادربورد می باشد. البته مزیت دیگر خرید این خانواده مادربورد این است که با استفاده از پردازنده های بسیار عالی کمپانی AMD، نه تنها به قیمت مناسبی سیستمی خارق العاده بدست می آورید، بلکه از دادن پول خود به یک کمپانی گرانفروش و دارای سوابق مکرر فریب مصرف کننده (یعنی Intell) نیز اجتناب ورزیده اید. در هر حال، توجه داشته باشید که قرار دادن امکانات صوتی بر روی مادربورد، کاریست که به منظور کاهش هزینه کلی سیستم انجام می گیرد - که البته هدفی است اساسا مغایر با کیفیت صوتی.

            ولی در صورتی که قصد خرید کارت صوتی بهتری دارید، به چند نکته توجه نمایید. در وحله اول، تجربه و آزمایشات عملی به ما اثبات نموده که ارزانترین کارت صوتی دارای کیفیت قابل قبولی که در بازار ایران وجود دارد، Creative Sound Blaster Live 5.1 است. اگر قصد دور ریختن پول خود را ندارید، به هیچ وجه نزدیک کارتهای صوتی مارکهای "معمولی" دیگر (در اینجا به کلمه "معمولی" توجه فرمایید - کارتهای حرفه ای سازندگانی مانند Terratec و M-Audio مقوله ای جدا هستند و البته به قیمتهایی عموما بالای 400 هزار تومان برای مدلهایی دارای قابلیتهای مورد نیاز در یک استودیوی حرفه ای) و کارتهای ارزانتر همین کمپانی نیز، نروید. این کارت صوتی که دارای امکانات بسیار و کنترلهای مبسوطی بر پارامتر های صوتی است، دارای خروجی 6 کاناله آنالوگ و نیز دیجیتال می باشد و به قیمت فعلی زیر 30 هزار تومان بهترین انتخاب شماست. کارتهای بهتر این سازنده تا قیمت حدود 300 هزار تومان نیز موجود هستند، اما حتی ساده ترین کارت صوتی خانواده Audigy همین سازنده نیز، به درد هر مصرف کننده عادی نمی خورد. مزیت عمده آنها در قابلیت پشتیبانی از فورمت صوتی Resolution: 24bit - Sampling Rate: 96 KHz است که اصولا در صدابرداری دیجیتال مورد مصرف دارد - و البته فقط قابلیت عبور دادن سیگنالی با این رزولوشن را از ورودی به خروجی دارند، بی آنکه بتوانند در این رزولوشن صدابرداری یا پردازش نمایند. توجه داشته باشید که ممکن است سازنده ای مدعی "ساپورت" استاندارد 24bit/96KHz توسط محصولش باشد، ولی باید با دقت تحقیق نمایید تا مطمئن شوید که مقدار این "ساپورت" در حد رفع احتیاجات شما گسترش داشته باشد. نظر به اینکه استاندارد های کنونی فورمت صوتی سی دی موسیقی و یا MP3 هر دو اندکی پایین تر از حد قابلیتهای کارت فوق الذکر 30 هزار تومانی هستند (این کارت از فرمت صوتی تا حد DAT - 16bit/48KHz پشتیبانی می نماید)، استفاده از کارتهای گرانقیمت با رزولوشن بالاتر به هیچ وجه کیفیت صوتی موسیقی شما را افزایش نخواهد داد. نسل کارتهای Audigy2 علاوه بر این از تکنولوژی صوتی EAX3 پشتیبانی می نمایند که در برخی از بازی ها، برای صدور دستورات سخت افزاری ایجاد محیط صوتی 3 بعدی استفاده می شود. همچنین تکنولوژی Advanced EAX HD که در نسل جدید این کارتها معرفی شده اند نیز در حال حاضر چیزیست کاملا بی مصرف، زیرا هیچ بازی که از آن استفاده نماید هنوز به بازار عرضه نگردیده. در نتیجه، اگر بودجه نامحدودی ندارید و روزی 16 ساعت از عمر خود را صرف انجام بازی های کامپیوتری نمی کنید، این ویژگی ارزش افزایش قیمت آنرا ندارد و پشتیبانی کارت ارزانتر فوق الذکر از EAX2 برای من و شما کاملا کافیست.

            لازم به یاد آوریست که هیچیک از محصولات Creative به دلایل متعدد فنی به عنوان ابزاری مناسب برای صدابرداری حرفه ای قابل قبول نمی باشند، اما در حد محدود و ابتدایی برای آزمایش قابلیتها واستعدادهایتان در این زمینه، کفایت خواهند نمود. مشهودترین تفاوت میان تجهیزات صوتی حرفه ای و تجهیزاتی که برای مصرف کننده عادی ساخته شده اند، تفاوت میان "سطح کارکرد اسمی" یا Nominal Operating Level بین تجهیزات دو گروه است. سطح کارکرد اسمی تجهیزات صوتی عادی (منظور از محصولات عادی، Consumer Product است)، عموما محدود به i-10dBV است. توجه داشته باشید که در سیستم سنجش dBV، اندازه مرجع یا i0 dBV برابر با 0.775 ولت می باشد. تجهیزات صوتی حرفه ای در مقایسه، دارای سطح کارکرد اسمی برابر با i+4 dBu می باشند. در این سیستم سنجش، اندازه مرجع برابر است با یک ولت در سطح i0 dBu. ملاحظه فرمایید که با توجه به مسائل فوق، سطح کارکرد اسمی تجهیزات حرفه ای برابر است با 1.228 ولت، که در مقایسه با 0.3162 ولت سطح کارکرد اسمی تجهیزات حرفه ای، تفاوت قابل ملاحظه ای به میزان 11.79 دسی بل میان این دو وجود دارد. لذا، واضح است که یک کارت صوتی عادی صرفا به لحاظ قیمت، بزرگی جثه، یا فتوای بقال سر کوچه، نمی تواند مبدل به ابزاری حرفه ای گردد.

            دوستانی که از کامپیوتر های نوت بوک استفاده می کنند، متاسفانه دارای راه حلهای محدودتری برای افزایش کیفیت صوتی سیستم خود هستند. درصد کمی از کامپیوترهای نوت بوک، دارای کیفیت صوتی داخلی مناسبی هستند. کارتهای صوتی حرفه ای که برای این گروه کامپیوتر ها ساخته شده اند، معمولا متشکل از دستگاهی دارای پردازنده های دیجیتال و مبدلهای دیجیتال به آنالوگ (و بلعکس) و بعضا یک یا چند پری امپ میکروفون با قابلیت درایو میکروفونهای کندانسر (منظور Phantom Power است) و ورودی / خروجی های گوناگون متداول می باشند. جعبه محتوی اجزاء فوق، معمولا توسط رابط PCMCIA به کارت-باس کامپیوتر متصل می گردد. گرچه اینگونه تجهیزات دارای کیفیت صوتی عالی و امکانات مناسب حرفه ای هستند، اما به لحاظ قیمتهای گران و پیچیدگی نسبی، جهت استفاده درصد بسیار قلیلی از کاربران مناسب خواهند بود. تنها کارت صوتی خارجی (External) نسبتا ساده ای که برای کاربران عادی مناسب بوده و در حال حاضر در ایران یافت می گردد، Creative Extigy می باشد که امکانات بسیار جالب و کیفیت مناسبی را در دسترس استفاده کنندگان نوت بوک قرار می دهد. این وسیله، توسط کابلی به پورت USB متصل می شود. اگر به دلیل قدیمی بودن و یا هر علت دیگری، نوت بوک شما فاقد پورت USB است، می توانید با تهیه یک کارت تبدیل PCMCIA به USB این مشکل را حل نمایید.

            4.

            فریب عواملی ظاهری مانند جثه بزرگ و یا رقص نور را نخورید. هنگام انتخاب اسپیکر، پول خود را صرف خرید بالاترین کیفیت صوتی ممکن نمایید - نه ظواهر فریبنده. واردکنندگان و فروشندگان فریبکار به هر اسپیکر درجه 6 که دارای جثه ای بزرگتر از یک رادیوی ترانزیستوری کوچک و چراغها و دکمه های متعدد و بی مصرف باشد و با فروش آن از میزان سود خوبی منتفع گردند، کلمه "حرفه ای" را می بندند. فریب این ترفندها را نخورید. حرفه ای، اصولا یعنی وسیله ای که از لحاظ کیفیت و استحکام ساخت و دوام و قابلیتهای فنی، می توان از آن به عنوان ابزار کسب درآمد استفاده نمود. در مورد اسپیکر تقویت شده، این یعنی اسپیکری که شما بتوانید هر شب آنرا از سالنی به سالن دیگر حمل کنید، و توان و کیفیت کافی برای برگذاری کنسرتهای موسیقی داشته باشد، و کیفیت تمامی قطعات الکترونیک، اتصالات، کابلها، کنترلها، کابینتها و اجزاء متحرک آن در حدی باشد که با یک هفته یا یک ماه یا یک سال استفاده سنگین و مستمر، از هم متلاشی نشود. استفاده از این کلمه در مورد اسپیکرهای "بازاری"، بیش از هر چیز مضحک است.

            متاسفانه مدتی است که اسپیکر های فاقد کیفیت با مارکهای مشکوک و ناشناس (یا واضحتر بگوییم: مارکهای نوظهوری که محصولاتشان فقط در کشورهای جهان سوم به فروش می رسد) در بازار ایران مشاهده می شوند که با توسل به نصب یک پانل LCD روی ساب ووفر که نمایشات فاقد معنی نوری انجام می دهد، سعی در مخفی نمودن کیفیت بسیار ضعیف صوتی و ساختاری نموده اند. این وسیله زائد (که در بین بازاریان به رقص نور معروف شده)، یا باد بزن، یا منگوله، یا کنترل از راه دور، هیچیک نقشی در افزایش کیفیت صوتی یک سیستم اسپیکر تقویت شده ایفا نمی نمایند. چنین ترفند هایی، گرچه ممکن است در نگاه اول از پشت ویترین فروشگاه جذاب به نظر رسد اما پس از گذشت چند روز و فرسایش جنبه "تازگی"، خریدار به مضحک بودنش پی برده و آنرا خاموش خواهد نمود - اما در مورد عدم وجود کیفیت صوتی متاسفانه دیگر قادر به انجام کاری نخواهد بود. نیز هستند اسپیکر هایی با جثه ای بزرگ و ارتفاع تقریبا یک متر و دارای چراغها و دکمه های متعدد که متاسفانه علی رغم ظاهری غلط انداز، دارای کمبود کیفیت صوتی ناراحت کننده ای می باشند. تمامی اجزاء فعال داخلی آنها را می توان درون یک جعبه کفش جا داد، و البته به گفته بازاریان، این اسپیکر ها کاملا "حرفه ای" هستند. صد البته، اینگونه ادوات در "حرفه" ایجاد جدایی میان شما و چند صد هزار تومان پول ارزشمندتان، بیشترین کارآیی را دارند. تاسف بار تر از همه اینها، یک مدل اسپیکر دو تکه و دو طرفه (Two-way) از سازنده همان اسپیکرهای متری و کیلویی فوق الذکر است که اگر دقیق به آن بنگرید، در کمال تعجب متوجه خواهید شد که بلندگوهای فرکانسهای بالای آن (Tweeter) که پشت یک توری محافظ نصب شده، اصلا وجود ندارد و فقط عکس چاپ شده بر روی کاغذ است که پشت توری چسبانده شده... و این عمل ننگین براستی توهین آمیز، تحقیر کننده و نمونه محرز و بارز شیادی و کلاهبرداری است.

            همچنین توجه داشته باشید که وسائل برقی که در کشور ما فروخته می شوند، چه اجناس قاچاق و چه اجناسی که از کانالهای قانونی گمرکی وارد می شوند، ممکن است دارای یک مشکل بزرگ و خطرناک باشند: عدم رعایت استانداردهای متعارف جهانی در ایمنی سیستمهای برقی. هیچ سازمان دولتی که موظف به بازرسی و ممانعت از فروش دستگاههای برقی خطرناک و غیر استاندارد در فروشگاهها باشد، در ایران وجود ندارد. ایران عزیز ما، کشوریست که علی رغم وجود قوانین نظارت بر ایمنی در صنعت ساختمانسازی آن، هرساله ساختمانهای متعددی بر سر ساکنین آنها خراب می شود. لذا می توانید کاملا اطمینان داشته باشید که با توجه به فقدان کامل نظارت و بازرسی، در ساخت برخی از دستگاههای برقی موجود در بازار از چنان کیفیت پایینی در دوشاخه و سیم برق و سوئیچها و منبع تغذیه و دیگر اجزاء برقی استفاده شده که می تواند منجر به آتش صوزی و یا حتی بروز تلفات جانی بر اثر برق گرفتگی گردد. از مزایای زندگی در کشور عزیزماست که در حالی که هزاران تن از پرسنل نیروی انتظامی سخت مشغول صدور قبض جریمه سرعت غیر مجاز برای ماشینهای پارک شده هستند، شما خود مسئول حفاظت از جان خود و عزیزان خود می باشید. توجه داشته باشید که در ایران، چاپ نمودن 16 فقره مارک استانداردهای ایمنی جهانی روی جعبه محصولات درجه شش کارخانه های چینی، هیچ مشکل قانونی برای کسی ایجاد نمی کند. بهترین راه حصول اطمینان از ایمنی یک دستگاه برقی، این است که از خرید محصولات مارکهایی که در کشورهای مترقی و صنعتی اروپا و امریکا فروخته نمی شوند، خودداری فرمایید. همچنین لازم به تذکر است که هنگام برخورد با محصولات برقی با مارکهای معروف که به قیمتهای بیش از حد ارزان و غیر منطقی در فروشگاهها عرضه می گردند، مطمئن باشید که ارزانی آن بی علت نیست. با جان خود و عزیزانتان بازی نکنید: وسایل برقی ارزان و فاقد کیفیت استاندارد، هرگز نخرید.

            5.

            مراقب محصولات تقلبی با شباهت ظاهری باشید. در کشورهایی مانند ایران که فاقد حتی بدوی ترین قوانین حمایت از ایده ها و ابداعات و قوانین حمایت از مصرف کننده هستند، زمینه رشد همچون علف هرز برای ارائه محصولات تقلبی توسط سودجویان فرصت طلب و شیاد، به سهولت فراهم است. نهایتا، مصرف کنندگان در این مورد متحمل شدید ترین زیان و اجحاف می شوند. در طی سالهای اخیر انواع کپی شده و تقلبی صدها قلم از کالاهای مشهور جهان در بازار ایران عرضه شده، از جمله کارتهای گرافیک ATI، مادربورد های Gigabyte، محصولات شبکه D-Link، درایوهای سی دی Asus، اسپیکر ها و دیگر محصولات Creative، اسپیکرهای JBL (که 99 درصدشان تقلبی هستند) و بسیاری موارد دیگر. ولی تا کنون هیچیک از این شیادین موفق نشده اند که کپی عین مدل اصلی از محصولات ما را به قیمتی که مقرون به صرفه باشد تولید کنند، و دلیل آن نیز واضح است: کیفیت همه چیز، از بسته بندی تا قالب پلاستیکی قطعات تا دقت در ساخت کابینتهای چوبی ساب ووفرها تا بلندگوهای استفاده شده و حتی سیم و کابلها و اتصالات، به حدی بالا است که تولید محصولی کاملا مشابه برای هر کسی دیگر به مراتب گرانتر از قیمتهای محصول اصل تمام خواهد شد. کمپانی Altec Lansing از سال 1996 تا کنون سه کارخانه عظیم با بهره وری از مدرنترین تجهیزات و ماشین آلات و زیر مدیریت و کنترل پرسنل فنی آمریکایی خود در ارزانترین منطقه تولید جهان یعنی چین احداث نموده است. نظر به اینکه تمامی اجزاء اسپیکرهای Altec Lansing در کارخانجات متعلق به خود کمپانی ساخته می شوند، قیمتهای تمام شده تمام مدلها مطلقا پایین ترین قیمت ممکن در جهان است. متضاد این شرائط را کمپانی های دیگری دارند که فقط مارک خود را روی محصولی می چسبانند که هر کدام از اجزاء آن توسط یک سازنده ساخته می شود و نهایتا مطابق طرح کمپانی در یک کارخانه پیمانکار و غیر وابسته مونتاژ نهایی می گردد، و سپس با درصد سود بالایی به بازار عرضه می شوند. آنان همواره در معرض خطر کپی های کاملا مشابه قرار دارند.

            مادامی که سیستم اسپیکر تقویت شده Altec Lansing خود را از فروشگاه معتبری خریداری نمایید و همراه کارت گارانتی مشاورین پیشرو ساختارهای کارآمد به شما تحویل گردد، می توانید از اصلی بودن محصول خریداری شده اطمینان کامل داشته باشید. البته در بازار ایران مواردی از کپی نزدیک به ظاهر بعضی از سیستمهای ما با مارکهای متفرقه و با کیفیت صوتی و ساختاری بسیار پایین و کاملا متفاوت مشاهده شده اند، از قبیل برخی از مدلهای Mercury که فقط موفق به کپی ظاهری قالب پلاستیکی بدنه Satellite های طرح قدیمی (طرح مربوط به 5 سال پیش که نزدیک به دو سال است از تولید خارج شده اند) سری ACS 33 & ACS 54 شده اند. نیز کپی نزدیک به ظاهر Satellite های مدلهای ATP3 & AVS200 ما، که با مارک یک کمپانی نوظهور و مشکوک سی-دی فروش بنام Dr. Data به منظور سوء استفاده از موفقیت و محبوبیت بین المللی بسیار این دو مدل، در فروشگاههای "خاص!" در معرض فروش قرار دارد. در هر حال، با اندکی توجه و دقت، و دریافت کارت گارانتی ما، می توانید از اضافه شدن به جمع آمار قربانیان سازندگان وفروشندگان شیاد جلوگیری نمایید.
            دلا یاران سه قسمند ار بدانی
            زبانی اند و نانی اند و جانی
            به نانی نان بده از در برانش
            محبت کن به یاران زبانی
            و لیکن یار جانی را به دست آر
            به جانش جان بده تا می توانی

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : چند مقاله حرفه ای در مورد صدا

              باز عذر خواهی می کنم به علت مشغولیت در یک سایت با سطح مقبول در یکی از رشته های مر بوط به صدا بسیار کم در این انجمن فعالیت می کنم و لی با دیدن عنوان مقاله حرفه ای در صدا کنجکاو شدم .به نظر شما انتخاب این عنوان بیشتر اشاره به سطح بالای نویسنده دارد یا سطح بالای موضوع؟و به نظر شما این نحوه برخورد با یک مطلب فنی که می بایست نویسنده در نهایت تواضع نسبت به خواننده باشد صحیح است؟ افرادی بسیار معدود می شناسم که در زبان فارسی در مورد hifi مطلب می نویسند وبسیار متواضع رفتار می کنند و هرگز در مقابل یک پرسش به راه هایی مغرورانه (البته غرور ناموجه وناشی بیشتر از یک اشتباه در سنجش اندازه معلومات است که به خود فرد دست می دهد) متوسل نمی شوند .افرادی که تحلیل گر hifi هستند ولی سرشان پایین است.اگر هم تصور تخریب برای کسی پیش بیاید کاملا غلط است و با توجه به کپی پیست کردن مطلب از سوی شما جای هیچ بحثی در اصل موضوع نمی باشد و فقط یک عنوان غلط وبس ...مقاله حرفه ای در مورد چه نوع صدایی ؟ صدا برداری ....استودیو خواننده گی ....ساز های موسیقی....دست گاههای high end پری امپ های mic

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : چند مقاله حرفه ای در مورد صدا

                نوشته اصلی توسط حامد 57
                باز عذر خواهی می کنم به علت مشغولیت در یک سایت با سطح مقبول در یکی از رشته های مر بوط به صدا بسیار کم در این انجمن فعالیت می کنم و لی با دیدن عنوان مقاله حرفه ای در صدا کنجکاو شدم .به نظر شما انتخاب این عنوان بیشتر اشاره به سطح بالای نویسنده دارد یا سطح بالای موضوع؟و به نظر شما این نحوه برخورد با یک مطلب فنی که می بایست نویسنده در نهایت تواضع نسبت به خواننده باشد صحیح است؟ افرادی بسیار معدود می شناسم که در زبان فارسی در مورد hifi مطلب می نویسند وبسیار متواضع رفتار می کنند و هرگز در مقابل یک پرسش به راه هایی مغرورانه (البته غرور ناموجه وناشی بیشتر از یک اشتباه در سنجش اندازه معلومات است که به خود فرد دست می دهد) متوسل نمی شوند .افرادی که تحلیل گر hifi هستند ولی سرشان پایین است.اگر هم تصور تخریب برای کسی پیش بیاید کاملا غلط است و با توجه به کپی پیست کردن مطلب از سوی شما جای هیچ بحثی در اصل موضوع نمی باشد و فقط یک عنوان غلط وبس ...مقاله حرفه ای در مورد چه نوع صدایی ؟ صدا برداری ....استودیو خواننده گی ....ساز های موسیقی....دست گاههای high end پری امپ های mic
                من در این موارد اطلاعات محدودی دارم. اینکه شما این مقوله رو به چند قسمت طبقه بندی می کنید برای من تازگی داره و البته سئوالات زیادی رو در ذهن من ایجاد می کنه. ازتون می خوام اگه در این باره اطلاعات تکمیلی ای می تونید ارائه کنید ما رو بی بهره نذارید.
                با تشکر
                دلا یاران سه قسمند ار بدانی
                زبانی اند و نانی اند و جانی
                به نانی نان بده از در برانش
                محبت کن به یاران زبانی
                و لیکن یار جانی را به دست آر
                به جانش جان بده تا می توانی

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : چند مقاله حرفه ای در مورد صدا

                  در یکی از انجمن ها ی گفتگو جوانی با این عنوان مطلب را شروع کرد؟من یک مهندس الکترونیکم و اطلاعات زیادی در باره مدارات صوتی دارم و یک امپلی فایر ساخته ام بسیار پیشرفته و نگرانم که کسی متوجه کاربرد و مشخصات ان نشود چون خیلی پیشرفته است!اگر نظرتان را بگویید مدار را می گذارم!
                  می دانید بعد چه مداری را گذاشت؟یک تقویت کننده کوچک ترانزیستور+op amp وات که 18 بود. که انهم از یک وبلاگ ایرانی سال 85 که ان وبلاگ هم از یک سایت خارجی . 7 عدد تشکر قبل از ارسال مدار از ماهی ها گرفت ! حتما می پرسید ماهی؟ بله افراد ان انجمن مثل ماهی ها در حرکت وتغیر جهت های ناگهانی در زیر دریا عمل می کنند و در ان انجمن روزی 1000 تشکر ردو بدل می شود البته میان خود ماهی ها.
                  اگر منظور شما از سوالتان در مورد تقسیم بندی اخر پست بود مانند high end باید بگویم من در معدود ان بحث ها امکان اظهار نظر برایم است .
                  و در ضمن خیلی دوست دارم حرکت پیشرفت مهارت در مدارهای صوتی به صورت واقعی در بین علاقمندان ایرانی صورت بگیرد که خود یکی از انها هستم.همانطور که گفتم اگر به پست ها نظر بیاندازید بسیار سطح پایینی نسبت به انچه که باید باشند دارند.و در این بین تشکر ماهی گونه بیشتر مسیر را منحرف می سازد.امید وارم که برداشت دوستانه ای با توجه به نیت مثبتم نسبت به همه داشته باشید و اصولا هدفم ارایه یک نگرانی از مسیر hifi در نوشته های متخصص های فنی ایرانی است تا رویارویی بی دلیل با شخص خاصی.

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : چند مقاله حرفه ای در مورد صدا

                    نوشته اصلی توسط حامد 57
                    در یکی از انجمن ها ی گفتگو جوانی با این عنوان مطلب را شروع کرد؟من یک مهندس الکترونیکم و اطلاعات زیادی در باره مدارات صوتی دارم و یک امپلی فایر ساخته ام بسیار پیشرفته و نگرانم که کسی متوجه کاربرد و مشخصات ان نشود چون خیلی پیشرفته است!اگر نظرتان را بگویید مدار را می گذارم!
                    می دانید بعد چه مداری را گذاشت؟یک تقویت کننده کوچک ترانزیستور+op amp وات که 18 بود. که انهم از یک وبلاگ ایرانی سال 85 که ان وبلاگ هم از یک سایت خارجی . 7 عدد تشکر قبل از ارسال مدار از ماهی ها گرفت ! حتما می پرسید ماهی؟ بله افراد ان انجمن مثل ماهی ها در حرکت وتغیر جهت های ناگهانی در زیر دریا عمل می کنند و در ان انجمن روزی 1000 تشکر ردو بدل می شود البته میان خود ماهی ها.
                    اگر منظور شما از سوالتان در مورد تقسیم بندی اخر پست بود مانند high end باید بگویم من در معدود ان بحث ها امکان اظهار نظر برایم است .
                    و در ضمن خیلی دوست دارم حرکت پیشرفت مهارت در مدارهای صوتی به صورت واقعی در بین علاقمندان ایرانی صورت بگیرد که خود یکی از انها هستم.همانطور که گفتم اگر به پست ها نظر بیاندازید بسیار سطح پایینی نسبت به انچه که باید باشند دارند.و در این بین تشکر ماهی گونه بیشتر مسیر را منحرف می سازد.امید وارم که برداشت دوستانه ای با توجه به نیت مثبتم نسبت به همه داشته باشید و اصولا هدفم ارایه یک نگرانی از مسیر hifi در نوشته های متخصص های فنی ایرانی است تا رویارویی بی دلیل با شخص خاصی.
                    از توضیحاتتون متشکرم. فقط یک نکته رو خودمونی بهتون بگم که جملات شما خیلی فلسفی میزنه. طولانی و ادیبانه. پس درکش سخته. سعی کنید جملاتتون رو مثل جملات روزنامه ای ( بخصوص روزنامه های ورزشی ) خرد کنید تا قابل درک برای خواننده بشه.
                    دلا یاران سه قسمند ار بدانی
                    زبانی اند و نانی اند و جانی
                    به نانی نان بده از در برانش
                    محبت کن به یاران زبانی
                    و لیکن یار جانی را به دست آر
                    به جانش جان بده تا می توانی

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : چند مقاله حرفه ای در مورد صدا

                      توضیحاتتون متشکرم. فقط یک نکته رو خودمونی بهتون بگم که جملات شما خیلی فلسفی میزنه. طولانی و ادیبانه. پس درکش سخته. سعی کنید جملاتتون رو مثل جملات روزنامه ای ( بخصوص روزنامه های ورزشی ) خرد کنید تا قابل درک برای خواننده بشه.

                      متاسفانه حتی با افزایش میانگین تحصیلات در افراد با چنین چالش هایی هم روبرو هستیم.عدم توجه به دروس ادبیات و مدرک گرایی و عدم علاقه به مطا لعه نوشته های نویسندگان ایرانی باعث بروز چنین مشکلاتی می گردد.و بیشتر افراد همانطور که گفتم با ارسال متن های خلاصه شده در ارتباط با موبایل دارای سوابق در نگارش هستند.حتی برای پایان نامه ها بیشتر رجوع به دیگران راه حل است.بیشتر اوقات افراد قادر به نوشتن یک متن کامل نبوده و به دنبال نگارش مانند صحبت هستند.
                      اطلاق کلمه فلسفی بیشتر به نوع تفکر در برخورد با مسایل است نه با نوع نگارش!یک توصیه خودمانی هم از سوی بنده: انجمن های فروم برای گفتگو و ارسال متن های کوتاه و متوسط ایجاد شده اند و افراد برای ارایه مطالب و منابع طولانی به نمایش لینک های این مطالب اکتفا می کنند و با در نظر گرفتن حوصله خواننده بیشتر به بیان نظرات وتحلیل های کوتاه خود می پردازند.از این رو به خرد کردن مطالب برای موفقیت بیشتر فکر کنید! بسیار ممنونم :applause:

                      دیدگاه


                        #12
                        مقاله شماره 4 : نحوه برچسب نویسی برای قطعات موسیقی


                        این ایده که همه فایل های موسیقی خود را به mp3 تبدیل کنید از چند جهت سودمند است. یک فایل mp3 فضای نسبتا کمی اشغال می کند، بنابراین می توانید همه فایل های موسیقی خود را روی سخت دیسک سخت نگه دارید و دیگر مجبور نخواهید بودCD ها را پی در پی عوض کنید . مورد دیگر امکان ساخت playlist است . بدین روش می توانید لیست های دلخواهی از فایل های خود را تهیه کنید که با یک اشاره قابل فراخوانی هستند. ولی mp3 دارای یک برتری بزرگ دیگر هم هست. این ویژگی امکان شناسایی و مرتب کردن آسان قایل ها را به شما می دهد. وقتی یک فایل mp3 را با نرم افزار پخش خود بالا می آورید، احتمالا اطلاعاتی چون امکان قطعه یا ترانه، نام هنرمند و عنوان آلبوم در نوار اطلاعات ظاهر می شود. همه ی این ها در خود فایلmp3 و دورن یک برچسب دیجیتال ذخیره می شوند. این برچسب ها می توانند انبوهی از اطلاعات، از سال انتشار تا حتی گونه ی هنری را در خود جای دهند. البته نرم افزارهای پخش هم کم کم از هوشمندی بیشتری برای به کارگیری این برچسب برخوردار می شوند. به عنوان نمونه، بسیاری از نرم افزارهای کنونی می توانند یک playlist از همه قطعه هایی که مثلا مربوط به یک دهه هستند بسازند. طبیعی است که اگر برچسب های فایل های شما خالی یا ناقص باشند،از امکان فیلتر گذاری گفته شده محروم می شوید بنابراین در این نوشتار به بررسی مقوله ی برچسب گذاری mp3 می پردازیم و همچنین نرم افزارهایی معرفی می کنیم که کار ساخت و ویرایش برچسبها با کمترین زحمت امکان پذیر می کنند.
                        Mp3 در آغاز دارای امکالن ویژه ای برای برچسب زنی به فایل ها نبود. با این وجود،آ‌ساختار آن به گونه ای بود که همیشه چند بیت خالی برای گنجاندن اطلاعات حق تکثیر و اندکی اطلاعات مختصر دیگر وجود داشت.
                        در آغاز دوره ای که MP3 به عنوان فرمتی قابل قبول برای انتقال موسیقی روی شبکه در حال باز کردن جای پایی برای خود بود، بررسی ها نشان داد که mp3 از قابلیت ذخیره ی متن برای توصیف موسیقی خود برخوردار و سودمندی این کار نیز بر همه آشکار بود. در پایان با به کار گیری یک روش ساده، یک برچسب 128بایتی به انتهای فایل صوتی افزوده شد که می توانست اطلاعاتی همچون عنوان،آ‌ هنرمند،آلبوم، سال، گونه موسیقی، همین طور توضیحات تکمیلی ر ا در خود جای دهد.
                        این روش برچسب گذاری عنوان ID3 را به خودگرفت، ولی خیلی زود به کدی توسعه یافت که علاوه بر اطلاعات پیشین می توانست شیار (track) یی از CD که این قطعه از ان می آمد را شناسایی کند( و این یعنی امکان حفظ کردن ترتیب شیارها در mp3 playlist) . دو بایت آخر در فیلد توضیحات، فضای لازم برای این کار را فراهم می کرد . این ارتقاءآ‌ نام ID3V1.1 را به خود گرفت.
                        این یک گام پیشرفت چندان چشم گیر نبود و حتی این ویرایش اخیر هم تاحد کمال فاصله داشت. نه تنها فیلدهای اطلاعاتی محدود بودند، بلکه اطلاعاتی که در هر کدام از این ها می توانست قرار بگیرد نیز محدود به 36 کاراکتر بود، ولی توصیف یا عنوان گذاری دقیق بر قطعات موسیقی کلاسیک، نمایش نامه های رادیویی و کتاب های شنیداری(audio book) فضایی بیش از این نیاز داشت.
                        مشکل دیگر از آنجا بر می خواست که این برچسب در انتهای فایل قرار می گرفت در زمان جریان یافتن فایل، آخرین چیزی بود که بالا می آمد. پس نمی توانستند در جست و جوی سریع کاربرد موثری داشته باشد.
                        تصمیم بر این شد که سیستم تازه ای برای غلبه براین مشکلات و نارسایی ها ابداع شود. نتیجه کار ID3V2 نام گرفت. این روش به صورت مقایسه ناپذیری فراتر از دو ویرایش پیشین خود بود. ساختار تفکر قبلی به گونه ای نبود که یک بهسازی قابل توجه را ممکن سازد. ID3V2 همه مشکلات مربوط به محدودیت فضا را به صورت کلی و اساسی حل کرد و دارای استانداری آن چنان منطقی و آینده نگر بود که کسی تصور نیاز به یک ارتقا اساسی در باره ان را نمی کرد. اگر نگاهی به شکل سه بیندازید تصوری از چگونگی ساخت ID3V2 به دست می آورید.

                        محتوای یک برچسب چیست؟


                        هر بر چسبID3V2 از تعدادی تکه های اطلاعتی کوچک تر به نام قاب(fram) تشکیل شده است. این قاب ها می توانند تقریبا هر نوع داده ای که فکرش را بکنید در خود جای دهند. می توانید اطلاعت مربوط به عنوان و نام هنرمند، متن شعر یا ترانه، تصویر و حتی پیش تنظیم اکو لایزر(equliser present ) مربوط به هر فایل و آدرس وب سایت هنرمند را در این قاب ها قراردهید. انواع تازهی این قابها چندان چاره ساز نیست، زیرا می باید نرم افزارهای پخش را نیز هم پای برچسب ها مجهز کرد. به عبارت دیگر، یک کارت نرم افزار قدیمی روی قاب هایی که نمی شناسد را نادیده می گیرد.
                        یک برچسب کامل ID3V2 می تواند از لحاظ حجم تا 256 مگا بایت هم بزرگ شود و در این وضعیت، پیشینه حجم هر قاب MB 16 خواهد بود. احتمالا هرگز یک برچسب با خواهد بود. احتمالا هرگز یک برچسب با حجم کامل نخواهید دید . ولی لین حجم وسیع خیالمان را بابت نیازهای آتی راحت می کند. به هر حال، یک عنوان گذاری ساده فضایی بیش از چند بایت اشغال نمی کند.
                        توسعه دهندگان می گویند که اگر یک برچسبID3V2 بدین معناست که احتمالا در آینده شاهد کاربردهای تازه ای از آن خواهیم بود. هم اکنون نیز برخی قابلیت های پیشرفته تر آن برای ساخت playlist ها به صورت خودکار رواج دارد.
                        به عنوان نمونه ،آ‌یکی از کارکر دهای خود به خودی ID3V2 ، میزان استفاده شما از هر فایل موسیقی را شاخصی برای اندازه گیری علاقه شما به ان در نظر گرفته و آن را بانمایش تعداد مناسبی ستاره نشان می دهد. سپس برنامه ی پخش شما می تواند بدون اینکه شما را به زحمت بیاندازد، موسیقی های مورد علاقه ی شما را به صورت لیست های منظمی در بیاورد.
                        ID3V2 برچسب تازهای نیست، بنابراین شگفت آور نیست که تقریبا همه ی برنامه های بخش رسانه ای از آن پشتیبانی می کنند. برنامه هایی مانند Winamp، Itunes'Music match همگی از امکانات پشتیبانی این برخوردارند . این احتمال وجود داد که شما در رابطه با برچسب گذاری فایل ها ی خود بی دقت بوده اید و یا این که انبوهی فایل از اینترنت برداشت کرده اند که دارای برچسب های مختصری هستند و اکنون نسبت به مرتب و کامل کردن آن ها علاقه مند شده اید، یا این که می خواهید برچسب های قدیمی فایل های خود را به ID3V2 تبدیل کنید.

                        نوشتن برچسب ها:


                        بازنویسی و مرتب کردن برچسب یک یا دو برچسب به وسیله یک MP3 PLAYER مانندWinamp کار ساده ای است . برای دیدن اطلاعات درون یک برچسب در Winamp تنها که باید بکنید بالا آوردن فایل ها و سپس کلیک روی main menu در سمت چپ پایین پنجره است، آن گاه می توانید همه فیلدهای ناقص فایل خود را کامل کرده وبا فشردن دکمه ی Update، تغییرات را بروی فایل mp3 ذخیره کنید. Winamp امکان کار کردن با هردو برچسب ویرایش 1 و 2 را دارد و خواهید دید که این دو را در کنار یکدیگر نمایش می دهد . اگر دیدید که شما تنها دارای برچسب ویرایش 1 هستید ، می توانید به سادگی با کلیک کردن برcopy fram IDV1، آن را به برچسب IDV2 تبدیل کنید. امکانات Winamp برای ویرایش کردن داده ها برچسب های 2 یا 3 فایل مناسب است. ولی انجام فرایند برچسب نویسی برای 100 یا 200 فایل می تواند بسیار خسته کننده باشد. حتما می خواهید چاره کار را بدانید. باید به سراغ برنامه هایی بروید که بخش عمده ای از کار را به صورت خودکار انجام دهد. نرم افزار رایگان Musicmatch (www.musicmatch.com) دارای ابزار هایی به مراتب تخصصی تر و قدرتمندتر برای نوشتن و بازنوشتن بر چسب هاست. البته این برنامه حجمی در حدود MB 20 دارد و این مقدار برای برداشت از اینترنت زیاد است. ولی نرم افزار ارزشش را دارد، چراکه دارای قابلیت های خیره کننده ای است. همانند Winamp ، در این نرم افزار هم می توانید به بازنویسی فیلدهای موجود بپردازید،آ‌علاوه بر این امکان ایجاد فیلدهای تازه ای مانند متن ترانه یا شعر، یادداشت، سرعت ریتم(tempo) و شاخص ارزیابی(roting) را هم در اختیار دارید. برای این کار روی نام فایل در پنجره Library کلیک راست نموده و از لیستی که ظاهر که ظاهر می شود Edit Track Tags را انتخاب کنید ، در این مرحله پنجره ای به نام Tagging باز می شود که امکانات لازم را در اختیار می گذارد.
                        در حقیقت امکان انتخاب چند فایل به صورت هم زمان در پنجره ی Library وباز کردن همه آنها در یک پنجره برچسب نویسی وجود دارد.
                        بدین ترتیب می توانید به آسانی از یکی به دیگری بروید. ویژگی اخیر بسیار سودمند است، به ویژه زمانی که چند تا از فیلدهای یک آلبوم یا هر دسته ای از فایل ها مشترک هستند، به آسانی می توانید نام هنرمند و آلبوم را وارد کرده و در جعبه های کنار آن ها تیک بگذارید تا در مورد همه ی فایل ها اعمال شود.به همین روش می توانید حجم چیزهایی که تایپ می کنید را 10 تا12 بار کاهش دهد.
                        Musicmatch همچنین دارای گروهی از ابزارهای ویژه به نام Super tagging است . این ها می توانید در سمت چپ پایین پنجره ی بر چسب نویسی اصلی پیدا کنید. گاه به شیار track هایی برخورد می کنیم که نام هنرمند و آلبوم را در نام فایل خود دارند و نه در برچسب mp3 . این می تواند آزاردهنده باشد ، زیرا نرم افزار پخش mp3 شما احتمالا چیزی مانند Track 3 را نمایش خواهد داد. در ویرایش کامل Musicmatchابزاری برای حل این مشکل وجود دارد. کافیست روی دکمه ی Tag from Filename که در زیر Super tagging قراردارد کلیک کنید.
                        در ویرایش کامل ابزاری برای تکمیل و مرتب کردن برچسب ها ناقص وجود دارد. برای فعال کردن این ابزار باید روی دکمه ی Lookup Tags کلیک کنید . بدین ترتیب پنجره ای باز می شود که آهنگ های مرتبطی که Musicmatch از پیگاه داده ای بر خط(Online database) خود یافته است را نمایش می دهد. نرم افزار همچنین album artی را که پیدا کرده نمایش داده و به برچسب می افزاید.
                        برنامه های موثر دیگری نیز روی شبکه وجود دارند که می توانند شیارهای بد برچسب خورده ی شما را تعمیر کنند. برنامه هایی مانند mp3/Tag Studio، Abander Tag Control و Logandrename می توانند خط تیره پایین(underscore) را پاک کنند یا برخی حروف را به بزرگ تبدیل کنند. یکی از عجیب ترین ولی سودمند ترین این برنامه ها دارای نام توجه بر انگیز PsychoMP3 است.www.medic.dk
                        اگر دسته ای شیار دارید که تاکنون برچسب گذاری نشده اند و یا اینکه از منابع گوناگون برداشته شده اند ، PsychiMP3 می تواند به صورت خودکار همه ی آنها را بااطلاعات درست برچسب گذاری کند. این برنامه از پایگاه داده ای برخط و رایگان FreeDB برای یافتن آلبوم ها استفاده می کند . تنها کاری که باید انجام دهید انتخاب پوشه ی در بردارنده ی فایل ها و فشردن دکمه ی Query است. آن گاه این برنامه لیستی از موارد مناسب احتمالی ارائه می دهد.
                        سپس باید یکی از آن ها را انتخاب کنید و دکمه ی Rename را فشار دهید تا همه ی برچسب ها را روز آمد کنید. این نرم افزار به طرز شگفت آوری دقیق است و صرفه جویی عمده ای در زمان انجام می دهد.
                        دلا یاران سه قسمند ار بدانی
                        زبانی اند و نانی اند و جانی
                        به نانی نان بده از در برانش
                        محبت کن به یاران زبانی
                        و لیکن یار جانی را به دست آر
                        به جانش جان بده تا می توانی

                        دیدگاه

                        لطفا صبر کنید...
                        X