اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

    نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
    من متوجه مطالب شما نشدم.
    اگر ممکن است مطالب را جدا جدا بیان کنید و جمله*ها را جدا جدا بنویسید.
    دیگه با تصویر بهتر نمیشه توضیح داد

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

      نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
      3. از این نوع چراغ الآن دو عدد دم دستم هست. چراغ الف، عیوب گفته*شده در پست 1 را دارد. چراغ ب، آن عیوب را ندارد و همه*ی انتظارات معمولی از این چراغ را برآورده میکند به این معنی که شارژ میشود و نورش خوب است. همانطور که عرض کردم دو مقاومت این چراغ سالم (البته اگر بتوان فرض کرد که چراغ ب سالم است) نیز تیره*شده/سوخته هستند. اگر منظور شما از چراغ سالم، این چراغ ب است، که از مطالب پستهای قبل معلوم میشود آن باز کرده بوده*ام و مقاومتهای آن نیز تیره*شده/سوخته بوده*اند. اگر منظور شما از چراغ سالم، چراغ دیگری است، که من جز این دو، چراغ مشابه دیگری ندارم.

      آیا بین 330 اهم تا 3.3 کیلو اهم، هر مقاومتی را میتوانم جایگزین کنم؟
      آیا بین 1 تا 4.7 کیلو اهم، هر مقاومتی را میتوانم جایگزین کنم؟

      4. از این سه ترانزیستور، آن که نزدیک خازن است C945 است، و دو تای دیگر HSD965 هستند. تا آنجا که من جستجو کردم بیس این ترانزیستورها، پایه*ی سمت راست است.
      این سه ترانزیستور را بیرون از برد آزمایش کردم.
      نتیجه*ی آزمایش C945: بیس به کلکتور، و بیس به امیتر، راه نمی*دهد. (کلکتور به بیس، و امیتر به بیس، راه نمی*دهد.)
      نتیجه*ی آزمایش دو HSD965: بیس به کلکتور، و بیس به امیتر، راه می*دهد اما مقدارشان برابر است در حالی که امیتر باید بیشتر از کلکتور باشد. (کلکتور به بیس، و امیتر به بیس، راه نمی*دهد.)
      تا آنجا که من اطلاع دارم، این نتائج نشان*دهنده*ی معیوب بودن هر سه ترانزیستور است.
      ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــ
      پرسشی درباره*ی وظیفه*ی سه ترانزیستور مذکور:
      شما در ابتدا و انتهای پستتان این دو مطلب را گفته*اید: «ترانزیستور های مدار برای این بکار رفته اند که جلوی روشن شدن دستگاه هنگام شارژ را بگیرند....علت روشن نشدن این چراغ میتواند ناشی از خرابی ترانزیستور های C945 و 8050 مدار باشد.»
      اگر درست متوجه شده باشم، شما در جمله*ی اول، وظیفه*ی سه ترانزیستور این مدار را جلوگیری از روشن شدن چراغ در حالت شارژ (وصل بودن به 220) دانسته*اید. در جمله*ی دوم، بیان می*کنید که سه ترانزیستور در روشن کردن چراغ (نیز) وظیفه*ای دارند.
      پرسش من: آیا سه ترانزیستور، هر دوی این وظیفه*ها را دارند؟
      3.هرگز نباید چنین باشد، این مشکل در طولانی مدت
      باعث خرابی مدار میشود.
      میتوانید هر مقاومتی بین 330 اهم تا 3.3 کیلو اهم و
      1 تا 4.7 کیلو اهم جایگزین کنید.
      با این نتایج هر سه ترانزیستور HSD965 و C945
      سوختند.
      به جای HSD965 میتوانید C8050 بگذارید.
      ____________
      دو ترانزیستور HSD965 مربوط به قطع و وصل جریان و
      همچنین تنظیم نور هستند،
      و ترانزیستور C945 مربوط به قطع جریان هنگام شارژ است،
      در واقع C945 هنگام شارژ فعال شده ،ولتاژ بیس امیتر
      HSD965 را 0 کرده و باعث جلوگیری از روشن شدن چراغ
      میشود.

      دیدگاه


        #18
        پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

        نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
        3.هرگز نباید چنین باشد، این مشکل در طولانی مدت
        باعث خرابی مدار میشود.
        میتوانید هر مقاومتی بین 330 اهم تا 3.3 کیلو اهم و
        1 تا 4.7 کیلو اهم جایگزین کنید.
        با این نتایج هر سه ترانزیستور HSD965 و C945
        سوختند.
        به جای HSD965 میتوانید C8050 بگذارید.
        ____________
        دو ترانزیستور HSD965 مربوط به قطع و وصل جریان و
        همچنین تنظیم نور هستند،
        و ترانزیستور C945 مربوط به قطع جریان هنگام شارژ است،
        در واقع C945 هنگام شارژ فعال شده ،ولتاژ بیس امیتر
        HSD965 را 0 کرده و باعث جلوگیری از روشن شدن چراغ
        میشود.
        1. دو مقاومت تیره*شده/سوخته را درآوردم. آن مقاومتی که نزدیک ال*ای*دی شارژ است، 3.220 کیلواهم نشان میدهد. آن مقاومتی که نزدیک خازن پلی استر قرار دارد، 1.796 کیلواهم نشان میدهد.
        آیا خوب است مقاومتهایی که جایگزین میکنم نزدیک به این مقادیر باشند؟ یا به این مقادیر نمیتوان اعتماد کرد؟

        2. آیا برای جایگزینی HSD965، ترانزیستور C8050 بهتر است یا ترانزیستور D965؟

        دیدگاه


          #19
          پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

          نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
          1. دو مقاومت تیره*شده/سوخته را درآوردم. آن مقاومتی که نزدیک ال*ای*دی شارژ است، 3.220 کیلواهم نشان میدهد. آن مقاومتی که نزدیک خازن پلی استر قرار دارد، 1.796 کیلواهم نشان میدهد.
          آیا خوب است مقاومتهایی که جایگزین میکنم نزدیک به این مقادیر باشند؟ یا به این مقادیر نمیتوان اعتماد کرد؟

          2. آیا برای جایگزینی HSD965، ترانزیستور C8050 بهتر است یا ترانزیستور D965؟
          1 .مقاومت اول 3.3 کیلو اهم بوده و مقاومت دوم
          1.5 کیلو اهم.
          مقدار مقاومت دوم هم 1.5 کیلو اهم بوده.
          هر دو مقاومت بشدت فرسوده شدند و بهتر است
          عوض شوند.
          2. C8050 باتوجه به عمومی بودن بهتر است.
          نکته ای که وجود دارد این است که حتما C8050 بخرید
          و نه S8050 ، زیرا ترتیب پایه متفاوتی دارند.

          دیدگاه


            #20
            پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

            نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
            با این نتایج هر سه ترانزیستور HSD965 و C945
            سوختند.
            من در پست 10 گفتم «نتیجه*ی آزمایش دو HSD965: بیس به کلکتور، و بیس به امیتر، راه می*دهد اما مقدارشان برابر است در حالی که امیتر باید بیشتر از کلکتور باشد. تا آنجا که من اطلاع دارم، این نتائج نشان*دهنده*ی معیوب بودن هر سه ترانزیستور است.»
            شما در پست 17 فرمودید «با این نتایج هر سه ترانزیستور HSD965 و C945 سوختند.»

            اخیراً دو ترانزیستور HSD965 را در چراغ ب (همان چراغی که در روشن شدن مشکلی ندارد و نور ال*ای*دی*هایش خوب است) آزمایش کردم. مشاهده کردم که در آنها هم مقدار بیس به کلکتور، و مقدار بیس به امیتر، برابر است.

            1. اگر برابر بودن این مقدار، به معنی خراب بودن ترانزیستورها است، چرا چراغ ب خوب کار می*کند؟
            2. آیا در دانش الکترونیک مسلم است که در همه*ی ترانزیستورهای ان*پی*ان، افت ولتاژ بیس به امیتر باید بیشتر از افت ولتاژ بیس به کلکتور باشد؟
            3. اگر بله، بیشتر بودن آن چه ضرورتی برای کارکرد درست ترانزیستور دارد؟
            4. اگر بله، حداقل چقدر باید بیشتر باشد؟
            جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۰۷:۳۸ ۱۴۰۱/۰۹/۲۸.

            دیدگاه


              #21
              پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

              نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
              من در پست 10 گفتم «نتیجه*ی آزمایش دو HSD965: بیس به کلکتور، و بیس به امیتر، راه می*دهد اما مقدارشان برابر است در حالی که امیتر باید بیشتر از کلکتور باشد. تا آنجا که من اطلاع دارم، این نتائج نشان*دهنده*ی معیوب بودن هر سه ترانزیستور است.»
              شما در پست 17 فرمودید «با این نتایج هر سه ترانزیستور HSD965 و C945 سوختند.»

              اخیراً دو ترانزیستور HSD965 را در چراغ ب (همان چراغی که در روشن شدن مشکلی ندارد و نور ال*ای*دی*هایش خوب است) آزمایش کردم. مشاهده کردم که در آنها هم مقدار بیس به کلکتور، و مقدار بیس به امیتر، برابر است.

              1. اگر برابر بودن این مقدار، به معنی خراب بودن ترانزیستورها است، چرا چراغ ب خوب کار می*کند؟
              2. آیا در دانش الکترونیک مسلم است که در همه*ی ترانزیستورهای ان*پی*ان، افت ولتاژ بیس به امیتر باید بیشتر از افت ولتاژ بیس به کلکتور باشد؟
              3. اگر بله، بیشتر بودن آن چه ضرورتی برای کارکرد درست ترانزیستور دارد؟
              4. اگر بله، حداقل چقدر باید بیشتر باشد؟
              1, در پست قبل اشاره کردم که نقش این دو ترانزیستور
              تنها قطع و وصل جریان است.
              شما روی برد، هر سه پایه ترانزیستور HSD965 را روی
              برد سالم بهم اتصال کنید، باز هم چراغ بخوبی کار میکند.
              2,بله، باید اینگونه باشد، اما در بعضی ترانزیستور ها
              آنقدر این اختلاف کم است (کمتر از ۱ میلی ولت) که هیچ
              مولتی متر معمولی نمی*تواند نشان دهد.
              3، در اینترنت در مورد ساختار ترانزیستور تحقیق کنید،
              در صورتی که این اعداد کاملا برابر باشند، ترانزیستور
              بخوبی کار نمیکند و ترانزیستور دچار نشتی شده و
              عملکرد خوبی نخواهد داشت.
              4, حتی 100 میکرو ولت در بعضی ترانزیستور ها اختلاف
              ولتاژ بیس امیتر و بیس کلکتور وجود دارد.

              دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

              نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
              من در پست 10 گفتم «نتیجه*ی آزمایش دو HSD965: بیس به کلکتور، و بیس به امیتر، راه می*دهد اما مقدارشان برابر است در حالی که امیتر باید بیشتر از کلکتور باشد. تا آنجا که من اطلاع دارم، این نتائج نشان*دهنده*ی معیوب بودن هر سه ترانزیستور است.»
              شما در پست 17 فرمودید «با این نتایج هر سه ترانزیستور HSD965 و C945 سوختند.»

              اخیراً دو ترانزیستور HSD965 را در چراغ ب (همان چراغی که در روشن شدن مشکلی ندارد و نور ال*ای*دی*هایش خوب است) آزمایش کردم. مشاهده کردم که در آنها هم مقدار بیس به کلکتور، و مقدار بیس به امیتر، برابر است.

              1. اگر برابر بودن این مقدار، به معنی خراب بودن ترانزیستورها است، چرا چراغ ب خوب کار می*کند؟
              2. آیا در دانش الکترونیک مسلم است که در همه*ی ترانزیستورهای ان*پی*ان، افت ولتاژ بیس به امیتر باید بیشتر از افت ولتاژ بیس به کلکتور باشد؟
              3. اگر بله، بیشتر بودن آن چه ضرورتی برای کارکرد درست ترانزیستور دارد؟
              4. اگر بله، حداقل چقدر باید بیشتر باشد؟
              1, در پست قبل اشاره کردم که نقش این دو ترانزیستور
              تنها قطع و وصل جریان است.
              شما روی برد، هر سه پایه ترانزیستور HSD965 را روی
              برد سالم بهم اتصال کنید، باز هم چراغ بخوبی کار میکند.
              2,بله، باید اینگونه باشد، اما در بعضی ترانزیستور ها
              آنقدر این اختلاف کم است (کمتر از ۱ میلی ولت) که هیچ
              مولتی متر معمولی نمی*تواند نشان دهد.
              3، در اینترنت در مورد ساختار ترانزیستور تحقیق کنید،
              در صورتی که این اعداد کاملا برابر باشند، ترانزیستور
              بخوبی کار نمیکند و ترانزیستور دچار نشتی شده و
              عملکرد خوبی نخواهد داشت.
              4, حتی 100 میکرو ولت در بعضی ترانزیستور ها اختلاف
              ولتاژ بیس امیتر و بیس کلکتور وجود دارد.

              دیدگاه


                #22
                پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

                نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                1, در پست قبل اشاره کردم که نقش این دو ترانزیستور
                تنها قطع و وصل جریان است.
                شما روی برد، هر سه پایه ترانزیستور HSD965 را روی
                برد سالم بهم اتصال کنید، باز هم چراغ بخوبی کار میکند.
                2,بله، باید اینگونه باشد، اما در بعضی ترانزیستور ها
                آنقدر این اختلاف کم است (کمتر از ۱ میلی ولت) که هیچ
                مولتی متر معمولی نمی*تواند نشان دهد.
                3، در اینترنت در مورد ساختار ترانزیستور تحقیق کنید،
                در صورتی که این اعداد کاملا برابر باشند، ترانزیستور
                بخوبی کار نمیکند و ترانزیستور دچار نشتی شده و
                عملکرد خوبی نخواهد داشت.
                4, حتی 100 میکرو ولت در بعضی ترانزیستور ها اختلاف
                ولتاژ بیس امیتر و بیس کلکتور وجود دارد.
                1. پس ممکن است در این دو ترانزیستور HSD965 اختلاف افت ولتاژ امیتر با کلکتور آن قدر کم باشد که نتوان بر اساس نتائج مولتیمتر معمولی تشخیص داد که معیوب هستند یا سالم (در حالی که در پست 10 و 17، بر اساس نتائج مولتیمتر معمولی، آنها را معیوب تشخیص دادیم).
                حال که با مولتیمتر معمولی نمی*توان از سالم یا معیوب بودن این دو ترانزیستور مطمئن شد، از چه طریق دیگری میتوان مطمئن شد که دو ترانزیستور HSD965 این برد معیوب هستند یا سالم؟

                2. در پستهای 18 و 19، صحبتی درباره*ی مقاومتها کردیم. من گفتم «آن مقاومتی که نزدیک خازن پلی استر قرار دارد، 1.796 کیلواهم نشان میدهد.» و شما گفتید «مقدار مقاومت دوم هم 1.5 کیلو اهم بوده.»
                پرسش: آیا امکان دارد که فرسوده شدن، مستهلک شدن، یا خراب شدن باعث شود که اهم مقاومت، به جای کاهش، افزایش پیدا کند؟

                3. وقتی چراغ به 220 وصل است تا باتریها را شارژ کند، ولتاژی که به باتریها اعمال میشود برای هر باتری 4.2ولتی نباید از 4.7 ولت فراتر رود.و وقتی باتری پر میشود، باید ولتاژ اعمال*شده به شارژ استندبای کاهش یابد تا باتری تحت شارژ شناور قرار گیرد که برای باتری 4.2ولتی، حداکثر 4.6 ولت است. اگر این محدودیتها اعمال نشود، الکترولیت دچار گازدهی میشود و باتری نیز آسیب می*بیند.
                درست است؟
                ولتاژ ترمینالهای باتریهای این دو چراغ (الف و ب) در هنگام وصل بودن به 220 برای شارژ، بالاتر از 5 بود و داشت بالاتر هم میرفت.
                آیا مدار این چراغها، فاقد محافظ باتری است و محدودیتهای مذکور را در ولتاژ اعمال نمیکند؟

                4. وقتی چراغ را از طریق لامپ تست به 220ولت می*زنم، لامپ فقط در حد قرمز شدن فیلامنت روشن میشود. آیا این هم نشانه*ی اتصال کوتاه در مدار است؟
                جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۷:۰۰ ۱۴۰۱/۰۹/۳۰.

                دیدگاه


                  #23
                  پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

                  نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                  1, در پست قبل اشاره کردم که نقش این دو ترانزیستور
                  تنها قطع و وصل جریان است.
                  شما روی برد، هر سه پایه ترانزیستور HSD965 را روی
                  برد سالم بهم اتصال کنید، باز هم چراغ بخوبی کار میکند.
                  2,بله، باید اینگونه باشد، اما در بعضی ترانزیستور ها
                  آنقدر این اختلاف کم است (کمتر از ۱ میلی ولت) که هیچ
                  مولتی متر معمولی نمی*تواند نشان دهد.
                  3، در اینترنت در مورد ساختار ترانزیستور تحقیق کنید،
                  در صورتی که این اعداد کاملا برابر باشند، ترانزیستور
                  بخوبی کار نمیکند و ترانزیستور دچار نشتی شده و
                  عملکرد خوبی نخواهد داشت.
                  4, حتی 100 میکرو ولت در بعضی ترانزیستور ها اختلاف
                  ولتاژ بیس امیتر و بیس کلکتور وجود دارد.

                  دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم



                  1, در پست قبل اشاره کردم که نقش این دو ترانزیستور
                  تنها قطع و وصل جریان است.
                  شما روی برد، هر سه پایه ترانزیستور HSD965 را روی
                  برد سالم بهم اتصال کنید، باز هم چراغ بخوبی کار میکند.
                  2,بله، باید اینگونه باشد، اما در بعضی ترانزیستور ها
                  آنقدر این اختلاف کم است (کمتر از ۱ میلی ولت) که هیچ
                  مولتی متر معمولی نمی*تواند نشان دهد.
                  3، در اینترنت در مورد ساختار ترانزیستور تحقیق کنید،
                  در صورتی که این اعداد کاملا برابر باشند، ترانزیستور
                  بخوبی کار نمیکند و ترانزیستور دچار نشتی شده و
                  عملکرد خوبی نخواهد داشت.
                  4, حتی 100 میکرو ولت در بعضی ترانزیستور ها اختلاف
                  ولتاژ بیس امیتر و بیس کلکتور وجود دارد.
                  1. پس ممکن است در این دو ترانزیستور HSD965 اختلاف افت ولتاژ امیتر با کلکتور آن قدر کم باشد که نتوان بر اساس نتائج مولتیمتر معمولی تشخیص داد که معیوب هستند یا سالم (در حالی که در پست 10 و 17، بر اساس نتائج مولتیمتر معمولی، آنها را معیوب تشخیص دادیم).
                  حال که با مولتیمتر معمولی نمی*توان از سالم یا معیوب بودن این دو ترانزیستور مطمئن شد، از چه طریق دیگری میتوان مطمئن شد که دو ترانزیستور HSD965 این برد معیوب هستند یا سالم؟


                  2-الف. در پستهای 18 و 19، صحبتی درباره*ی مقاومتها کردیم. من گفتم «آن مقاومتی که نزدیک خازن پلی استر قرار دارد، 1.796 کیلواهم نشان میدهد.» و شما گفتید «مقدار مقاومت دوم هم 1.5 کیلو اهم بوده.»
                  پرسش: آیا امکان دارد که فرسوده شدن، مستهلک شدن، یا خراب شدن باعث شود که اهم مقاومت، به جای کاهش، افزایش پیدا کند؟
                  2-ب. به جای مقاومتی که نزدیک ال*ای*دی شارژ است، باید 3.3کیلو نصب کنم. میخواهم 1وات یا حداقل 0.5وات بخرم. اما فروشگاه ای*سی*ای این دو وات را ندارد.
                  پرسش: آیا میتوان به جای مقاومت 3.3کیلو، 3کیلو نصب کرد؟


                  3. وقتی چراغ به 220 وصل است تا باتریها را شارژ کند، ولتاژی که به باتریها اعمال میشود برای هر باتری 4.2ولتی نباید از 4.7 ولت فراتر رود. و وقتی باتری پر میشود، باید ولتاژ اعمال*شده به شارژ استندبای کاهش یابد تا باتری تحت شارژ شناور قرار گیرد که برای باتری 4.2ولتی، حداکثر 4.6 ولت است. اگر به جای تک تک این 6 باتری، مجموع آنها را یک باتری 8.4ولتی در نظر بگیریم، ولتاژی که برای شارژ اعمال میشود، نباید از 9.6 ولت فراتر رود، و وقتی باتری پر میشود ولتاژ باید به شارژ شناور یعنی زیر 9.2 ولت (یعنی برای هر سلول، زیر 2.3 ولت) کاهش یابد. اگر این محدودیتها اعمال نشود، الکترولیت دچار گازدهی میشود و باتری نیز آسیب می*بیند.
                  3-الف. درست است؟
                  در هنگام وصل بودن به 220 برای شارژ، ولتاژ ترمینالهای هرکدام از باتریهای این دو چراغ (الف و ب)، بالاتر از 5.35 ولت بود و داشت بالاتر هم میرفت. ولتاژ مجموع باتریها، 10.7 ولت بود و داشت بالاتر هم می*رفت.
                  3-ب. آیا مدار این چراغها، فاقد محافظ باتری است و باتریها مدام در معرض آسیب هستند؟
                  3-پ. اگر بله، چطور میتوان این مشکل برطرف کرد؟

                  4. وقتی چراغ را از طریق لامپ تست به 220ولت می*زنم، لامپ فقط در حد قرمز شدن فیلامنت روشن میشود. آیا این هم نشانه*ی اتصال کوتاه در مدار است؟
                  جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۶:۲۹ ۱۴۰۱/۱۰/۰۱.

                  دیدگاه


                    #24
                    پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

                    نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                    2. در چراغ ب (دوم)، ال*ای*دی شارژ روشن نمیشود، و در حین وصل بودن 220 ال*ای*دی*ها خاموش نمیشوند. بنابراین، از چراغ ب نمی*توان برای پیدا کردن مقدار مقاومتها کمک گرفت.
                    دو مقاومت تیره*شده/سوخته*ی چراغ الف را درآوردم. آن مقاومتی که نزدیک ال*ای*دی شارژ است، 3.220 کیلواهم نشان میدهد. آن مقاومتی که نزدیک خازن پلی استر قرار دارد، 1.796 کیلواهم نشان میدهد.

                    3. باتری 8.36 ولتی را (از چراغ ب درآوردم و) وصل کردم به چراغ الف اما نور خوبی حاصل نشد و از همان آغاز ال*ای*دی*ها یکی یکی کم*نورتر هم شدند (در حالی که همین باتری روی چراغ ب نور خوبی میدهد و ثابت میماند).
                    ولتاژ نقاطی که فرمودید، کمتر از 0.1 یا 0.2 بود.

                    ظرفیت خازن الکترولیتی (که کنار ال*ای*دی شارژ قرار دارد) که 50 ولتی 1میکرو است، 1.3 میکروفاراد نشان میدهد. لاستیک پایین این خازن، گمی از جایش حرکت کرده است.

                    از سه ترانزیستور این برد، آن که نزدیک خازن است C945 است، و دو تای دیگر HSD965 هستند. این دو نوع خازن ان*پی*ان هستند. تا آنجا که من جستجو کردم بیس این ترانزیستورها، پایه*ی سمت راست است.
                    این سه ترانزیستور را بیرون از برد آزمایش کردم.
                    نتیجه*ی آزمایش C945: بیس به کلکتور، و بیس به امیتر، راه نمی*دهد. (کلکتور به بیس، و امیتر به بیس، راه نمی*دهد.)
                    نتیجه*ی آزمایش دو HSD965: بیس به کلکتور، و بیس به امیتر، راه می*دهد اما مقدارشان برابر است در حالی که امیتر باید بیشتر از کلکتور باشد. (کلکتور به بیس، و امیتر به بیس، راه نمی*دهد.)
                    تا آنجا که من اطلاع دارم، این نتائج نشان*دهنده*ی معیوب بودن هر سه ترانزیستور است.
                    __________________________________________________ ______
                    با توجه به این داده*ها، آیا عوض کردن ترانزیستورها دو عیب زیر را رفع خواهد کرد؟

                    1. دیودهای ال*ای*دی، کم*سو هستند.
                    2. در تصویر زیر دور یکی از باتریها خط قرمز کشیده*ام. در چراغ الف هر باتری 4ولتی که در این جایگاه قرار میدهم، در هنگام وصل بودن دستگاه به برق شهری، اصلاً افزایش ولتاژ پیدا نمیکند و شارژ نمیشود. (احتمالاً 5 باتری دیگر نیز شارژ نمیشوند.) به نظر می*رسد در این چراغ «فرایند شارژ کردن» نیز معیوب است.

                    پاسخ سوال فوق بستگی دارد به این که کار هریک از این سه ترانزیستور در این مدار چیست؟
                    مقدار مقاومت ها 3.3 کیلو و 1.8 کیلو بوده. خازن c945 سوخته ولی اون دوتای دیگه سالم هستن.
                    شما واسه اینکه از سلامت ال ای دی های اصلی، کلید کنترل مقدار نور و دوتا مقاومت 3 وات مطمئن بشی طبق عکسی که آپلود کردم اون دو نقطه را موقتا به هم وصل کن و با ولتاژ کافی(همون 8 ولت) یکبار امتحان کن ببین مشکل حل میشه یا نه. با وصل کردن اون دو نقطه به همدیگه، کل مدار به جز کلید کنترل و دو مقاومت 3وات از مسیر خارج میشه.

                    دیدگاه


                      #25
                      پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

                      نوشته اصلی توسط mehdimirzaie نمایش پست ها
                      مقدار مقاومت ها 3.3 کیلو و 1.8 کیلو بوده. خازن c945 سوخته ولی اون دوتای دیگه سالم هستن.
                      شما واسه اینکه از سلامت ال ای دی های اصلی، کلید کنترل مقدار نور و دوتا مقاومت 3 وات مطمئن بشی طبق عکسی که آپلود کردم اون دو نقطه را موقتا به هم وصل کن و با ولتاژ کافی(همون 8 ولت) یکبار امتحان کن ببین مشکل حل میشه یا نه. با وصل کردن اون دو نقطه به همدیگه، کل مدار به جز کلید کنترل و دو مقاومت 3وات از مسیر خارج میشه.

                      1.
                      چند روز قبل از پیام شما، ترانزیستور C945 را عوض کردم. نور چراغ بهبود خوبی پیدا کرد.

                      2. دیروز مقاومتها را جایگزین کردم. مقاومت 1.8کیلو پیدا نکردم و به جایش مقاومت 1.5کیلو را با مقاومت 220اهم سری کردم. مقاومت 3.3کیلو پیدا نکردم و به جایش مقاومت 3کیلو را با 220اهم سری کردم.
                      به جای یکی از باتریهای 4ولتی (احتمالاً 400میلی*آمپرساعت) که خراب شده بود، یک باتری 4ولتی 500میلی*آمپرساعت نو قرار دادم.

                      بعد از این اقدامات دستگاه را امتحان کردم.
                      گزارش وضعیت فعلی دستگاه:
                      اشکال الف)
                      وقتی روشنش کردم نور ضعیفی داد و زود خاموش شد.
                      آداپتور 500میلی*آمپر ساعتی را جایگزین باتریها کردم که نور را خوب کرد. بنابراین باید فکری به حال باتریها بکنم.

                      اشکال ب) وقتی دستگاه را به برق 220 زدم، ولتاژ نقطه*ی اتصال باتریها به برد، 35 ولت، 40 ولت و... بود.
                      متوجه شدم یکی از مسیرهای مسی برد قطع شده است. با مفتول متصلش کردم. اما اشکال ب رفع نشد.
                      باتری چراغ ب را جایگزین باتری چراغ الف کردم. این مشکل حل شد. بنابراین باید فکری به حال باتریهای چراغ الف بکنم.


                      3. دو نقطه*ای را که شما گفتید وصل کردم. بعد از اقدام شماره*ی 1، تأثیری نداشت. بعد از اقدامات شماره*ی 2 هم تأثیری نداشت.

                      4. وقتی چراغ را از طریق لامپ تست به 220ولت می*زنم، لامپ فقط در حد قرمز شدن فیلامنت روشن میشود. آیا این هم نشانه*ی اتصال کوتاه در مدار است؟
                      ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــ
                      یک بحث مهم
                      وقتی چراغ به 220 وصل است تا باتریها را شارژ کند، ولتاژی که به باتریها اعمال میشود برای هر باتری 4.2ولتی نباید از 4.7 ولت فراتر رود. و وقتی باتری پر میشود، باید ولتاژ اعمال*شده به «شارژ استندبای» کاهش یابد تا باتری تحت «شارژ شناور» قرار گیرد که برای باتری 4.2ولتی، حداکثر 4.6 ولت است. اگر به جای تک تک این 6 باتری، مجموع آنها را یک باتری 8.4ولتی در نظر بگیریم، ولتاژی که برای شارژ اعمال میشود، نباید از 9.6 ولت فراتر رود، و وقتی باتری پر میشود ولتاژ باید به شارژ شناور یعنی زیر 9.2 ولت (یعنی برای هر سلول، زیر 2.3 ولت) کاهش یابد. اگر این محدودیتها اعمال نشود، الکترولیت دچار گازدهی میشود و باتری نیز آسیب می*بیند.

                      در هنگام وصل بودن به 220 برای شارژ، ولتاژ ترمینالهای هرکدام از باتریهای این دو چراغ (الف و ب)، بالاتر از 5.35 ولت است و حتا بالاتر هم میرود. ولتاژ مجموع باتریها، 10.7 ولت است و حتا بالاتر هم میرود.
                      الف. آیا مدار این چراغها، فاقد محافظ باتری است و باتریها مدام در معرض آسیب هستند؟
                      ب. اگر بله، چطور میتوان این مشکل برطرف کرد؟
                      پ. آیا مدار این چراغ فقط با باتری سرب اسید سازگار است، یا با انواع دیگری از باتری هم سازگار است؟
                      جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۵:۳۲ ۱۴۰۱/۱۰/۰۹.

                      دیدگاه


                        #26
                        پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

                        نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

                        1.
                        چند روز قبل از پیام شما، ترانزیستور C945 را عوض کردم. نور چراغ بهبود خوبی پیدا کرد.

                        2. دیروز مقاومتها را جایگزین کردم. مقاومت 1.8کیلو پیدا نکردم و به جایش مقاومت 1.5کیلو را با مقاومت 220اهم سری کردم. مقاومت 3.3کیلو پیدا نکردم و به جایش مقاومت 3کیلو را با 220اهم سری کردم.
                        به جای یکی از باتریهای 4ولتی (احتمالاً 400میلی*آمپرساعت) که خراب شده بود، یک باتری 4ولتی 500میلی*آمپرساعت نو قرار دادم.

                        بعد از این اقدامات دستگاه را امتحان کردم.
                        گزارش وضعیت فعلی دستگاه:
                        اشکال الف)
                        وقتی روشنش کردم نور ضعیفی داد و زود خاموش شد.
                        آداپتور 500میلی*آمپر ساعتی را جایگزین باتریها کردم که نور را خوب کرد. بنابراین باید فکری به حال باتریها بکنم.

                        اشکال ب) وقتی دستگاه را به برق 220 زدم، ولتاژ نقطه*ی اتصال باتریها به برد، 35 ولت، 40 ولت و... بود.
                        متوجه شدم یکی از مسیرهای مسی برد قطع شده است. با مفتول متصلش کردم. اما اشکال ب رفع نشد.
                        باتری چراغ ب را جایگزین باتری چراغ الف کردم. این مشکل حل شد. بنابراین باید فکری به حال باتریهای چراغ الف بکنم.


                        3. دو نقطه*ای را که شما گفتید وصل کردم. بعد از اقدام شماره*ی 1، تأثیری نداشت. بعد از اقدامات شماره*ی 2 هم تأثیری نداشت.

                        4. وقتی چراغ را از طریق لامپ تست به 220ولت می*زنم، لامپ فقط در حد قرمز شدن فیلامنت روشن میشود. آیا این هم نشانه*ی اتصال کوتاه در مدار است؟
                        ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــ
                        یک بحث مهم
                        وقتی چراغ به 220 وصل است تا باتریها را شارژ کند، ولتاژی که به باتریها اعمال میشود برای هر باتری 4.2ولتی نباید از 4.7 ولت فراتر رود. و وقتی باتری پر میشود، باید ولتاژ اعمال*شده به «شارژ استندبای» کاهش یابد تا باتری تحت «شارژ شناور» قرار گیرد که برای باتری 4.2ولتی، حداکثر 4.6 ولت است. اگر به جای تک تک این 6 باتری، مجموع آنها را یک باتری 8.4ولتی در نظر بگیریم، ولتاژی که برای شارژ اعمال میشود، نباید از 9.6 ولت فراتر رود، و وقتی باتری پر میشود ولتاژ باید به شارژ شناور یعنی زیر 9.2 ولت (یعنی برای هر سلول، زیر 2.3 ولت) کاهش یابد. اگر این محدودیتها اعمال نشود، الکترولیت دچار گازدهی میشود و باتری نیز آسیب می*بیند.

                        در هنگام وصل بودن به 220 برای شارژ، ولتاژ ترمینالهای هرکدام از باتریهای این دو چراغ (الف و ب)، بالاتر از 5.35 ولت است و حتا بالاتر هم میرود. ولتاژ مجموع باتریها، 10.7 ولت است و حتا بالاتر هم میرود.
                        الف. آیا مدار این چراغها، فاقد محافظ باتری است و باتریها مدام در معرض آسیب هستند؟
                        ب. اگر بله، چطور میتوان این مشکل برطرف کرد؟
                        پ. آیا مدار این چراغ فقط با باتری سرب اسید سازگار است، یا با انواع دیگری از باتری هم سازگار است؟
                        درود،
                        چند روزی ناخوش احوال بودم.
                        الف-در مدارات این چنین هیچ محافظتی برای باتری
                        ها وجود ندارد.
                        ب-با افزودن دیود زنر مناسب دو سر باتری ها
                        پ-این مدار با باتری های خشک،نیکل کادمیوم و
                        نیکل متال هیدرید سازگار است.

                        دیدگاه


                          #27
                          پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

                          نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                          درود،
                          چند روزی ناخوش احوال بودم.
                          الف-در مدارات این چنین هیچ محافظتی برای باتری
                          ها وجود ندارد.
                          ب-با افزودن دیود زنر مناسب دو سر باتری ها
                          پ-این مدار با باتری های خشک،نیکل کادمیوم و
                          نیکل متال هیدرید سازگار است.
                          سلام
                          منت خدای را که به تن*درستی بازگشته*اید.

                          ب-1. آیا منظورتان این است که بین برد و سیم مثبت که از باتریها می*آید، یک دیود زنر قرار دهم، و بین برد و سیم منفی که از باتریها می*آید، یک دیود زنر دیگر قرار دهم؟
                          ب-2. جهت قرارگیری آند و کاتد دیود زنر چگونه باشد؟
                          ب-3. آیا دیود زنر 8.2ولت 0.5وات، در اینجا مناسب است؟
                          ب-4. آیا اگر دیود زنر افزوده شود، محافظتهایی را که در «یک بحث مهم» گفتم (مانند فراتر نرفتن از 9.6 ولت، و نیز کاهش ولتاژ به کمتر از 9.2 ولت هنگامی که شارژ کامل شده است) انجام می*دهد و چگونه؟ اگر خیر، چه محافظتی انجام می*دهد و چگونه؟
                          جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۲:۰۵ ۱۴۰۱/۱۰/۱۱.

                          دیدگاه


                            #28
                            پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

                            نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                            سلام
                            منت خدای را که به تن*درستی بازگشته*اید.

                            ب-1. آیا منظورتان این است که بین برد و سیم مثبت که از باتریها می*آید، یک دیود زنر قرار دهم، و بین برد و سیم منفی که از باتریها می*آید، یک دیود زنر دیگر قرار دهم؟
                            ب-2. جهت قرارگیری آند و کاتد دیود زنر چگونه باشد؟
                            ب-3. آیا دیود زنر 8.2ولت 0.5وات، در اینجا مناسب است؟
                            ب-4. آیا اگر دیود زنر افزوده شود، محافظتهایی را که در «یک بحث مهم» گفتم (مانند فراتر نرفتن از 9.6 ولت، و نیز کاهش ولتاژ به کمتر از 9.2 ولت هنگامی که شارژ کامل شده است) انجام می*دهد و چگونه؟ اگر خیر، چه محافظتی انجام می*دهد و چگونه؟
                            بلی، خدارا شکر میکنم.
                            بایستی یک دیود زنر ۱ وات را به دو سیم مثبت و
                            منفی که به طرف باتری ها میرود ، متصل کنید.
                            دیود زنر در حدود ۹ ولت مناسب میباشد، کاتد به مثبت
                            وصل شده و آند به منفی وصل میشود.
                            کاری که دیود زنر انجام میدهد، از اضافه ولتاژ هنگام
                            شارژ جلوگیری کرده و همچنین از شارژ بیش از حد که
                            ممکن است باعث خشکی مایع باتری شود، جلوگیری
                            میکند.
                            در کل میتوانم دیود زنر 9.3 ولت را که ساده تر یافت
                            میشود ، پیشنهاد کنم.

                            دیدگاه


                              #29
                              پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

                              نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                              بلی، خدارا شکر میکنم.
                              بایستی یک دیود زنر ۱ وات را به دو سیم مثبت و
                              منفی که به طرف باتری ها میرود ، متصل کنید.
                              دیود زنر در حدود ۹ ولت مناسب میباشد، کاتد به مثبت
                              وصل شده و آند به منفی وصل میشود.
                              کاری که دیود زنر انجام میدهد، از اضافه ولتاژ هنگام
                              شارژ جلوگیری کرده و همچنین از شارژ بیش از حد که
                              ممکن است باعث خشکی مایع باتری شود، جلوگیری
                              میکند.
                              در کل میتوانم دیود زنر 9.3 ولت را که ساده تر یافت
                              میشود ، پیشنهاد کنم.
                              ۱. اگر مانند تصویر زیر یک سر دیود زنر را به محل اتصال سیم مثبت روی برد وصل کنم و سر دیگرش را به محل اتصال سیم منفی روی برد وصل کنم درست است؟



                              ۲. در بحث شارژ باتری، از اصطلاح «ولتاژ شارژ» استفاده میشود (مثلاً در سایت battery university، به نشانی https://batteryuniversity.com/articl...a-power-supply). برای مثال گفته میشود ولتاژ شارژ برای هر سلول باتری اسیدی نباید از ۲.۴ ولت فراتر رود.
                              نکته*ای که در اینجا وجود دارد این است که وقتی منبع تغذیه (حتا منبع تغذیه*ی خوبی مانند گرین 350وات) به باتری وصل میشود، ولتاژ افت می*کند.
                              پرسش این است که ولتاژ شارژ آیا ولتاژِ بعد از اتصال منبع تغذیه به باتری است یا ولتاژِ قبل از وصل کردن منبع تغذیه به باتری است؟
                              جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۰:۵۴ ۱۴۰۱/۱۰/۱۴.

                              دیدگاه


                                #30
                                پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

                                نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                                ۱. اگر مانند تصویر زیر یک سر دیود زنر را به محل اتصال سیم مثبت روی برد وصل کنم و سر دیگرش را به محل اتصال سیم منفی روی برد وصل کنم درست است؟



                                ۲. در بحث شارژ باتری، از اصطلاح «ولتاژ شارژ» استفاده میشود (مثلاً در سایت battery university، به نشانی https://batteryuniversity.com/articl...a-power-supply). برای مثال گفته میشود ولتاژ شارژ برای هر سلول باتری اسیدی نباید از ۲.۴ ولت فراتر رود.
                                نکته*ای که در اینجا وجود دارد این است که وقتی منبع تغذیه (حتا منبع تغذیه*ی خوبی مانند گرین 350وات) به باتری وصل میشود، ولتاژ افت می*کند.
                                پرسش این است که ولتاژ شارژ آیا ولتاژِ بعد از اتصال منبع تغذیه به باتری است یا ولتاژِ قبل از وصل کردن منبع تغذیه به باتری است؟
                                ۱-بله ، صحیح است.
                                ۲-منظور ولتاژی است که هنگام شارژ شدن دوسر
                                باتری وجود دارد.

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X