اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

بهترین درایور موتور(پل H)

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : بهترین درایور موتور(پل H)

    اره همینرو گفتم .ایشالا اگه بلیط ها ارزون شد اونطرف هم میام :mrgreen:....
    فقط یک نکته اینکه مدار راه انداز ماسفت همین هست؟و برای همشون جواب میده؟واسه اینکه پل ببنیدم باید 4 تا همینجوری کنم؟واینکه خودم irfz44 در نظر دارم .شما نظرتون چییه؟
    با تشکر :job:

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : بهترین درایور موتور(پل H)

      سلام دوست عزیزم
      به نظر من هم 4 تا n بهترین گزینست.برای هر کدم باید یه دونه پوش پول بذاری.البته اگر از خاصیت ترمز هیسترزیس(هم پتانسیل کردن دوسر موتور بوسیله روشن کردن ماسفت های های ساید فقط یا لو ساید فقط) هم بخوای استفاده کنی واللا با 2 تا پوش پول (برای ماسفت های ضربدری هر 2تا یدونه پوش پول) فکر کنم بشه (امتحان نکردم ولی بعیده مشکلی پیش بیاد.)
      اگر ترانس پالس بذاری که مدارت کلا ایزوله هم میشه خود ب خود.
      در غیر این صورت و استفاده از پوش پول، برای هر کدام از ورودی هات یه دونه اپتوکوپلر حتما بذار و کلا تغذیه مدار فرمان و قدرتت رو جدا کن (یعنی هم زمینت هم vcc کلا ایزوله) چون جریان مدارت زیاده حتی اگر فقط پالس هارو هم ایزوله کنی و گراند مشترک باشه موتور روی گراند مدارت نویز شدیدی میندازه که ممکنه باعت هنگ کردن میکرو بشه.
      مشغول در این دنیای آکل و ماکول .......

      دیدگاه


        #18
        پاسخ : بهترین درایور موتور(پل H)

        برای راه اندازی ماسفتی که سورسش به زمین وصله، پوش-پول خیلی خوب جواب میده. اما اگه ماسفت سورسش زمین نباشه(یا بهتر بگم زمین شناور باشه مثل ماسفتهای بالایی تو همین پل H ) اون موقع :

        نوشته اصلی توسط شاهرخ مستقیمی
        اگه بخوای بار بعد از ماسفت قرار بگیره، سه تا راه داری:
        0-اشتباه میکنی همچین چیزی میخوای!! :biggrin:
        1-استفاده از ماسفت کانال P
        2-استفاده از ماسفت کانال N به حالت زمین شناور
        یعنی چی؟
        ماسفت چطوری روشن یا خاموش میشه؟ اعمال ولتاژ بین گیت و سورس
        اگه ماسفت کانال N استفاده کنی؛ یه سر بار به سورس وصل میشه و سر دیگه به زمین. حالا اگه شما به گیت نسبت به زمین 10 ولت اعمال بکنی، این ماسفت درست و حسابی روشن نمیشه( یا شاید اصلا روشن نشه) پس چیکار باید کرد؟باز هم 3 راه وجود داره:0-بیخیالش بشیم!! :mrgreen: 1-استفاده از IC های درایور گیت که با خازن بوت استرپ میان ماسفت رو روشن و خاموش میکنن 2- استفاده از ترانس پالس
        روش دوم میشه همین عکس:

        داخل کادر بیضی، نقطه ی F رو ببینین. از طریق ترانس پالس، ولتاژ داره دقیقا بین گیت و سورس اون ماسفت اعمال میشه.

        روش اول هم میشه این عکس:

        اون خازنی که میبینین همون خازنی هست که نقش بوت استرپ (Bootstrap capacitors) رو بازی میکنه و ماسفت با ولتاژی که تو این خازن ذخیره میشه روشن و خاموشش میشه.
        خب و اما دستورالعمل ترانس پالس چیه؟

        نوشته اصلی توسط شاهرخ مستقیمی

        این شماتیکی هست که من از روش ترانس پالس رو پیچیدم و مدار راه اندازی رو بستم.فقط به جای دیود D1 احتیاطا از دیود زنر 17 ولت استفاده کردم که احیاناً ماسفت ناراحت نشه!! و یکی هم اینکه با گیت یه مقاومت سری کردم(بین زنر و گیت )؛ مقدارش هم اول 6.8 اهم گذاشتم؛ دیدم ولتاژ درین-سورس تو ابتدای سوئیچ شدن نوسان نسبتا زیادی داره؛ مقاومت رو همینطور زیاد کردم تا نهایتا 50 اهم نسبتا مناسب شد.ولتاژ درین سورس در حالت روشن وقتی جریان کانال حدود 8 آمپر بود(ولتاژ تغذیه 12 ولت) تقریبا 0.6 ولت میشد(البته ولتاژ به شکل سینوسی هست موقع روشن شدن ماسفت که حداکثرش 0.6 هست)فرکانس سویچ هم 19.5 کیلو هرتز هست.
        البته از اونجایی که فقط یه مدل هسته ترانس پالس تونستم تو بازار پیدا کنم؛ دیگه مدل هسته ش رو در نظر نگرفتم.البته این هم بگم که اگه از دوستان کسی باشه که مدل های هسته ی ترانس فریت با عکسش یا توضیحی نوشتاری راجع به کدهای مربوطه به ترانس ها رو بزاره خیلی ممنون میشم .اینکه چجطور میشه تشخیص داد اون عدد و حروف چی رو مشخص میکنه؟ :redface:
        خب....باز هم چیزی موند؟

        دیدگاه


          #19
          پاسخ : بهترین درایور موتور(پل H)

          میخوام ترمز و چژگرد و راستگرد داشته باشم و با pwm هم کنترلش کنم.چرا گفتید ترانس پالس ایزولش میکنه؟چه خصوصیاتی داره؟
          اینطور که فهمیدم باید توی پل h برای هر ماسفت پول پوش به همراه ترانس پالس بزارم؟
          و اینکه همیشه توی مدارات امپر بالا (نه به این حد ! :redface:این اولین پروژه امپر بالا هست واسم)تغذیه ها را جدا میکردم ولی هم گراند.حالا چطور کلا جدا باشن؟!اینجوری که کار نمیکنه مدار!ا¾یکبار اینکارو کردم و گراندشو نزدم مدار داشت واسه خودش میچرخید!!!! :surprised:

          دیدگاه


            #20
            پاسخ : بهترین درایور موتور(پل H)

            نوشته اصلی توسط hero.seller17
            میخوام ترمز و چژگرد و راستگرد داشته باشم و با pwm هم کنترلش کنم.چرا گفتید ترانس پالس ایزولش میکنه؟چه خصوصیاتی داره؟
            اینطور که فهمیدم باید توی پل h برای هر ماسفت پول پوش به همراه ترانس پالس بزارم؟
            و اینکه همیشه توی مدارات امپر بالا (نه به این حد ! :redface:این اولین پروژه امپر بالا هست واسم)تغذیه ها را جدا میکردم ولی هم گراند.حالا چطور کلا جدا باشن؟!اینجوری که کار نمیکنه مدار!ا¾یکبار اینکارو کردم و گراندشو نزدم مدار داشت واسه خودش میچرخید!!!! :surprised:
            (یه سوتی کوچول دیدم!! پوش-پول درسته! )
            ترانس پالس مزیتش تو این هست که اگه بنا به هر دلیلی سوئیچ ها معیوب بشن ( هر عیبی-مخصوصا سوراخ شدن عایق لایه گیت که باعث میشه گیت-سورس از داخل اتصال کوتاه بشن) دیگه ولتاژ بار نمیره سمت کنترلر و قسمت کنترلی طوریش نمیشه.
            اون نقشه که یه خرده پیچیده س، از بابت راه اندازی ماسفت،شک نکن که رد خور نداره

            اگه تغذیه هات جدا باشه بهتره. لامصب سوئیچینگ نویز خفنی داره. همینکه ماسفت ها روشن میشن، با اسیلوسکوپ شکل ولتاژ DC (تغذیه ماسفت) رو نگاه کنین و با حالت خاموش بودن ماسفت ها مقایسه کنین.حالا حساب کنین بار به مدار اضافه بشه و جریان آنچنانی هم بکشه...

            دیدگاه


              #21
              پاسخ : بهترین درایور موتور(پل H)

              - توی عکس دوم که آقا شاهرخ گذاشت کاملا معلومه که چرا ترانس پالس ایزوله میکنه.(نویز ها از سمت موتور فرکانس بالا هستن و از ترانس پالس رد نمیشن که بیان شمت مدار فرمانت)
              - میتونی فقط پوش پول بذاری برای هر ماسفت و برای ایزوله کردن از اپتوکوپلر پشت پوش پول ها استفاده کنی (من این روشو ترجیح میدم جون حجم مدار کمتر میشه) (برای ترمز داشتن هم این روش بهتره)
              یا اینکه ترانس پالس بذاری (اون پوش پول ها که پشت ترانس پالسه واسه درایو کردن خود ترانس لازمه)

              - توی ترانس پالس که دلیل ایزوله بودنو گفتیم، با اپتو کوپلر هم همین توره ، سمت دیود اپتوکوپلرو مدار فرمانت با تغذیه خودش درایو میکنه، سمت فتوترانزیستور رو هم از تغذیه بخش قدرتت استفاده میکنی کلا اینجوری هیچ ارتباط الکتریکی بین بخش فرمان و قدرت نیست.
              در کل باید 2 تا منبع تغذیه کاملا ایزوله داشته باشی.
              مشغول در این دنیای آکل و ماکول .......

              دیدگاه


                #22
                پاسخ : بهترین درایور موتور(پل H)

                اهان شیر فهم شدم .....
                حالا با این حساب پوش پول بزارم چون گفتید واسه ترمز بهتره ولی کلا تجربه نویز شدید رو دارم و وااااااااااااااقعا 2 ماه درگیرش بودم نشد درستش کنم :angry: :angry:.
                برای ساختن پل h باید 4 تا مثل مدار صفحه قبل ببندم و یک پایه کنترل را بدم به دیوتی سایکل و اگر بالای 50٪ بود راستگرد میشه و اگر زیر 50 درصد بود چپگرد میشه؟
                پایه کنترل پل h هم بدم به یه اپتوکوپلر؟
                ایا همینطوره یا کلا متفاوته؟!
                (چون درایور با ماسفت و رله 2 کنتاکت داشتم 3 تا سیم داشت.یکی واسه ماسفت و اون 2 تا واسه رله!)
                دست همتونم درد نکنه جواب میدید :applause: :job:

                دیدگاه


                  #23
                  پاسخ : بهترین درایور موتور(پل H)

                  - اره 4 تا از همون مدار بذار، اون پایه کنترل رو دیدی، برا اون پایه هر کدوم یه دونه اپتوکوپلر بذار والسلاام...
                  - چپگرد راس گرد ربطی به دیوتی نداره، بستگی به این داره کدوم دو تا ماسفت ضربدری رو روشن کنی، "مثلا" بالا راست با پایین چپ رو وروشن کنی (حالا با هرفرکانس یا دیوتی) ساعتگرد بچرخه بعد بیای بالا چپ و پایین راستو روشن کنی و قبلیا رو خاموش کنی پادساعتگرد میچرخه.
                  اگر دو تا ماسفت بالا فقط یا دوتای پایینو فقط روشن کنی ترمز میگیره چون دو سر موتور هم پتانسیل میشه،این ترمزو اصطلاحا میگن هیسترزیس، قدرتش کمه ولی بهتر از هیچیه و تقریبا توانی هم مصرف نمیکنه (خوبیش اینه)
                  اگر غیر ازین پترن ها هم روشن کنی ماسفتات میرن هوااا D:
                  مشغول در این دنیای آکل و ماکول .......

                  دیدگاه


                    #24
                    پاسخ : بهترین درایور موتور(پل H)

                    اینجوری که شما میگید باز هم 4 تا پایه کنترل نیاز دارما¾! oo:گیج شدم :mrgreen:
                    از یکی از بچه ها پرسیدم میگفت با کاهش و افزایش دیوتی سایکل موتور را میتونی چپگرد و راستگرد کنی oo:خودمم تعجب کردم منظورش چی بوده...!
                    پس 4 تا پایه کنترلی دارم و pwm را به کجا بدم!
                    :biggrin:ببخشید بعضی سوالاتم مبتدیانه هستا...

                    دیدگاه


                      #25
                      پاسخ : بهترین درایور موتور(پل H)

                      - درسته اگر ترمز میخوای 4 تا پایه کنترلی باید داشته باشی که بتونی مثلا فقط 2 تا پایینو مجزا روشن کنی ولی pwm یه دونه هم بسه،فقط برای های ساید ها، یا باید یه دونه بذاری و با دو تا AND که بتونی کنترل کنی به کدوم، های ساید اعمال بشه یا اینکه دو تا pwm مجزا بذاری.
                      - شاید راهی باشه با دیوتی من نمیدونم.
                      مشغول در این دنیای آکل و ماکول .......

                      دیدگاه


                        #26
                        پاسخ : بهترین درایور موتور(پل H)

                        ---
                        اگر روزی بفهمی همه چیزایی که از بچگی تا حالا بهت گفتن بی اساس یا دروغه چه حالی میشی؟
                        کارمندان نابکار، از دزدان و آشوبگران بیشتر به کشور آسیب میآ‌رسانند

                        دیدگاه


                          #27
                          پاسخ : بهترین درایور موتور(پل H)

                          نوشته اصلی توسط داود رهایی
                          این دوستتون درست گفته با یک فرمان دیوتی سایکل میتونی چپ گرد / راست گرد و ترمز هم داشته باشی
                          برای ترمز کافیه دیوتی سایکل رو 50% بدی بیش از 50% به یک سمت میچرخه و کمتر از اون به سمت دیگه میچرخه B-)
                          مطمئن هستین؟؟ oo: وقتی جهت جریان عبوری ثابته، چطوری میشه تغییر جهت چرخش داد؟؟ :eek:
                          میشه نحوه ی اتصالات رو به ماهم بگین تا یاد بگیریم؟!!!

                          دیدگاه


                            #28
                            پاسخ : بهترین درایور موتور(پل H)

                            ---
                            اگر روزی بفهمی همه چیزایی که از بچگی تا حالا بهت گفتن بی اساس یا دروغه چه حالی میشی؟
                            کارمندان نابکار، از دزدان و آشوبگران بیشتر به کشور آسیب میآ‌رسانند

                            دیدگاه


                              #29
                              پاسخ : بهترین درایور موتور(پل H)

                              اره میشه بگید چرا اینطوریه و اساس کارش چییه؟؟؟۶ تا پایه صرفه جویی میشه خودش خیلییی هست

                              دیدگاه


                                #30
                                پاسخ : بهترین درایور موتور(پل H)

                                نوشته اصلی توسط hero.seller17
                                اره میشه بگید چرا اینطوریه و اساس کارش چییه؟؟؟6 تا پایه صرفه جویی میشه خودش خیلییی هست
                                طریقه کارش رو آقای رهایی توضیح دادن طریقه اتصال هم توی ایسیهایی مثل l298 به این صورته که pwm رو با نات به یکی از اینپوت ها و خودش رو مستقیم به یه اینپوت دیگه میدید
                                توی پل اچ ساده هم اگه فرض کنیم گیت دوتا ماسفت سمت راستی به هم و گیت دوتا ماسفت سنت چپی هم وصله این دو ورودی نقش همون اینپوت هارو دارن
                                به این روش میگن کنترل پیشرفته موتور dc
                                به غیر از کم شدن پایه ها شوت های موتور هم کم میشه
                                و اینکه خیلی شما داری کار رو سخت میکنی. ولتاژ 24 ولت و 250 وات که این حرفا رو نداره. فوقش میشه 15 آمپر! یدونه hip4081 بذار با 4تا z44. نویز هم پس نمیده :mrgreen:
                                AYRIC

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X