اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

ماژول شارژ باتری لیتیوم tp 4056 type c

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    ماژول شارژ باتری لیتیوم tp 4056 type c

    درود بر اساتید و عزیزان متخصص.
    من به یک ماژول شارژ باتری لیتیوم tp4056 type c یک باتری ۲۲۰۰ میلی امپر با سیم ۰/۲۵ و به مصرف کننده موتور ۳ تا ۵ ولتی با سیم ۰/۵ وصل کردم اما وقتی برق رو به جک تایپ سی ماژول متصل میکنم هیچ چراغی روشن نمیشود،
    موتور با باتری هم کار نمیکند و انگار بخش مربوط به باتری میسوزد.
    فقط زمانی که تغذیه ۵ ولتی به ماژول وصل هست موتور کار میکند.
    با دو ماژول تست کردم و هردو به همین مشکل دچار شد.
    مشکل از کجاست؟​

    #2
    درود
    ماژول بدون اتصال موتور باتری را کامل شارژ میکند؟ یعنی هنگام شارژ LED قرمز روشن و پس از اتمام شارژ LED آبی روشن میشود؟ پس از اتمام شارژ ولتاژ دو سر باتری چقدر است؟ توان موتور شما چقدر است؟ و یا چند ولت و چند آمپر است؟ این ماژول جهت حفاظت از باتری دارای مدیریت شارژ و دشارژ است و اجازه نمیدهد بیش از 3 آمپر از باتری جریان بکشید شاید موتور بیش از این مقدار نیاز به جریان برای راه اندازی دارد و یا باتری معیوب بوده علیرغم شارژ کامل نمیتواند جریان مورد نیاز موتور را تامین نماید. با اتصال یک لامپ 6 ولت 12 وات و جریان گیری حین روشن بودن لامپ ، جریان تامین شده توسط باتری را اندازه بگیرید.

    دیدگاه


      #3
      در اولین اتصال برق به ماژول همه چیز درست بود و ماژول برق و باتری را درست مدیریت میکرد اما با گذشت تقریبأ نیم ساعت که درحال شارژ بود چراغ های ماژول خاموش شد و دیگر با کشیدن و زدن مجدد برق به ماژول چراغ ها روشن نشد و باتری شارژ نمیشد اما موتور از برق مستقیم استفاده و کار میکرد.
      فکر کردم مشکلی هست و ماژول جدید و باتری جدیدی امتحان کردم و بازهم همین مشکل رو داشت.
      احتمال میدم هر موردی که هست مربوط به موتور یا کلید راکری که با سر راه سیم مثبت با قطر ۰/۵ قرار دادم هست و به ماژول فشار میاورد.

      مدل موتور دی سی گیربکس دار خورشیدی WFF-180SH (3~6V 1200RPM)
      هر دو باتری فول شارژ و با مولتی متر ۴,۲ ولت بودند.
      از طرفی موتور با برق مستقیم و ماژولی که چراغ هاش روشن نمیشود و بدون باتری تست کردم به راحتی کار میکند.
      احتمال اینکه مشکل از منبع تغذیه باشد هم هست؟
      از اداپتور شارژر موبایل ۶۵ واتی استفاده کردم.

      دیدگاه


        #4
        سلام
        طبق چیزی که گفتی، به احتمال زیاد ماژول‌هات سالم نیستند یا به‌طور اشتباه استفاده شدند. نکته مهم اینه که ماژول TP4056 در حالت عادی فقط یک شارژر باتری هست و خودش خروجی پایدار برای مصرف‌کننده نداره. اینجور ماژول‌ها برای «شارژ کردن سلول لیتیومی ۳.۷ ولتی» طراحی شدن، نه برای اینکه همزمان مصرف‌کننده بزرگی مثل موتور رو هم تغذیه کنن.

        دلایل احتمالی مشکل:
        1. اتصال مستقیم موتور به پَک باتری از طریق ماژول: TP4056 جریان بالای لحظه‌ای موتور رو تحمل نمی‌کنه، و همین باعث می‌شه ماژول یا خود مسیر باتری صدمه ببینه.
        2. نبود مدار محافظ (Protection Board): معمولاً TP4056 به‌تنهایی بخش حفاظت (BMS) نداره. برای حفاظت در برابر اضافه‌جریان، اتصال کوتاه و تخلیه بیش‌ازحد، باید نسخه‌ای بخری که ماژول محافظ داخلی (DW01 + MOSFET) داشته باشه یا یک برد محافظ جداگانه بعد از سلول قرار بدی.
        3. مصرف موتور: موتوری که گفتی حتی اگر ۳ تا ۵ ولت باشه، در لحظه استارت جریان زیادی می‌کشه (گاهی تا چند برابر جریان نامی). این با ظرفیت خروجی TP4056 همخوانی نداره، مگر اینکه مستقیماً از باتری (بعد از شارژ شدن) جداگانه موتور رو تغذیه کنی.

        ✅ جمع‌بندی:
        • از باتری لیتیوم مستقیماً برای موتور استفاده کن (خروجی باتری).
        • ماژول TP4056 فقط وظیفه شارژ داره؛ برای مصرف نیاز به یک مدار محافظ + مبدل DC-DC جداگانه داری.
        • اگر می‌خوای موتور و باتری همزمان کار کنن، باید طراحی «Load Sharing» یا «Power Path» داشته باشی، وگرنه وقتی آداپتور وصل باشه، ماژول رفتارش طبیعی نیست.
        • بهتره یک ماژول شارژ با BMS یکپارچه تهیه کنی، یا پک باتری آماده استفاده کنی.

        دیدگاه


          #5
          درود
          در مشخصات موتور شما جریان نامی 2.5 آمپر ذکر شده با توجه به این که این موتور گیربکس دار هست لذا جریان راه اندازی بالایی خواهد داشت (چند برابر جریان نامی) بنابراین احتمال اینکه ماژول BMS صدمه دیده باشد بسیار زیاد است (حداکثر جریان خروجی آن 3 آمپر است) بنابراین میبایست بعد از شارژ کامل باتری را از ماژول جدا کرده به موتور متصل نمایید.

          دیدگاه


            #6
            ممنونم از شما دوستان گرامی،
            من هم برای اتصال موتور به ماژول به عنوان مصرف کننده مستقیم مردد بودم اما کلیپ های بعضی از عزیزانی که ماژول رو در شرایط مختلف استفاده کردند رو دیدم مصرف کننده رو به ماژول متصل کردند و من هم اینکار رو کردم اما توان تحمل بار لحظه ایی موتور رو نداشت.
            ماژول به عنوان فقط شارژر استفاده بشه و موتور از باتری انرژی بگیره خیلی بهتر و اصولی تره.
            مجدد این مورد رو تست میکنم ببینم شرایط چطور میشه.
            از وقت،علم و زحماتتون که در اختیار من گذاشتید سپاس گزارم.

            دیدگاه


              #7
              اگر شارژری که به ماژول زدید فست شارژ است ممکنه یکی از دلایل خرابی برد همین باشد.چون این برد ها برای اتصال به شارژر های فست طراحی نشدند.

              دیدگاه

              لطفا صبر کنید...
              X