اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

sdram

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : sdram

    لینک های زیر را ملاحظه کنید:

    http://tinyvga.com/avr-sdram-vga
    http://tinyvga.com/images/avr_sdram_vgasch.jpg
    اوژن: به معنای افکننده و شکست دهنده است
    دانایی، توانایی است-Knowledge is POWER
    برای حرفه ای شدن در الکترونیک باید با آن زندگی کرد
    وضعمان بهتر می شود، اگر همه نسبت به جامعه و اطراف خود مسوول باشیم و نگوئیم به ما چه
    قوی شدن و خوب ماندن - خوبی کردن به دیگران یک لذت ماندگار است
    اگر قرار باشد نفت و منابع خام را بدهیم و چرخ بگیریم، بهتر است چرخ را از نو اختراع کنیم
    ساعت کار بدن اکثر انسان ها کمتر از 800000 ساعت است و بعد از آن از کار می افتد

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : sdram

      نوشته اصلی توسط iman-63
      سلام.
      همانطور که گفتم اصلاً نیازی به این کار نیست. شما باید ببینید توی هر فریم به چند بیت دیتا نیاز دارید!!!!
      مثلاً در یه تابلوی 16*128 به 256 بایت دیتا نیازمندیم، که اگه متوسط 29 فریم در ثانیه مد نظر باشه.......
      با این حجم کم که دیگه نیازی به داشتن رم با حجم بالا نیست.
      دوست عزیز منظورت اینکه اندازه یک فریم اطلاعات رو از mmc بگیرم و نمایش بدم و دوباره از mmc بگیرم و نمایش بدم و این روند رو تکرار کنم ؟ منظورت رو درست فهمیدم ؟

      دیدگاه


        #18
        پاسخ : sdram

        نوشته اصلی توسط امیر حسنی کاخکی
        مگا 128 که یکی از قویترین سری اتمگا هست فقط تا 512 کیلو ساپورت میکنه!
        منظورتونو متوجه نشدم . (به ساپورت کردن نیست که شما خودتون میتونید به صورت نرم افزاری آیسی رو درایو کنید و با استفاده از آدرسی که به اس رم دادید بایت به بایت دیتا بگیرید یا بنویسید)
        از طراح عزیز هم به خاطر لینکی که فرستادند تشکر میکنم ولی اون پروژه به زبان اسمبلی و من هیچی سر در نیاوردم. ولی اون شماتیک جالب بود و یه چیزایی میشه ازش یاد گرفت شما چیزی ازش متوجه نشدید؟

        دیدگاه


          #19
          پاسخ : sdram

          سلام.
          این کار یکم پیچیده هست. اکثر تابلوها همینطوری کار میکنن. یعنی میان به sram نگاه میکنن و اندازه تابلو و دیتا. اونوقت دیتاها رو به اندازه نیاز توی sram لود میکنن. همین
          موفق باشید.
          تشکر لازم نیست!

          دیدگاه


            #20
            پاسخ : sdram

            نوشته اصلی توسط iman-63

            یعنی میان به sram نگاه میکنن و اندازه تابلو و دیتا. اونوقت دیتاها رو به اندازه نیاز توی sram لود میکنن.
            سلام ایمان جان
            خب منم همین رو میگم دیگه اومدیمو نیازمون بیشتر از حافظه sram باشه اون وقت تکلیف چیه ؟ نیاز به یک حافظه بیشتر نیست؟
            راستی یه سوال دیگه گفتی تابلو هفت رنگتو با کامپیوتر کنترل میکنی ؟ چرا؟ ضعف میکرو چیه که این کار رو میکنی ؟ سرعتش کمه ؟ یا حافظش ؟

            دیدگاه


              #21
              پاسخ : sdram

              نوشته اصلی توسط esmaeil21
              منظورتونو متوجه نشدم . (به ساپورت کردن نیست که شما خودتون میتونید به صورت نرم افزاری آیسی رو درایو کنید و با استفاده از آدرسی که به اس رم دادید بایت به بایت دیتا بگیرید یا بنویسید)
              به صورت نرم افزاری خیلی کارا میشه کرد
              ولی وقتی من میگم ساپورت نمیکنه منظورم سخت افزاریه! چون وقتی نرم افزاری بخوای این آی سی رو درایو کنی خود درایو کردن این ای سی به تنهایی کلی از حافظه فلش میکرو رو پر میکنه و برنامه خیلی بزرگ تر میشه و سرعت اجرای برنامه به شدت میاد پایین!
              وگرنه تو دیتاشیت میکرو باید بنویسه این میکرو از تمام پروتکلهای قبلی-فعلی - و اونایی که هنوز ساخته نشدن و....پشتیبانی میکنه!!
              و اگر هدف شما بالا بردن سرعته به نظرم این کار نه تنها سرعت رو بالا نمیبره بلکه کاملا به عکس سرعت رو پایین میاره (مگه خود ام ام سی چشه؟ میدونید سرعت نهایش چقدره؟ حدود سه برابر حداکثر سرعت میکرو)
              پروردگارا: به من زیستنی عطا کن که در لحظه مرگ بر بی ثمری لحظه ای که برای زیستن گذشته است حسرت نخورم، و مردنی عطا کن که بر بیهودگیش سوگوار نباشم. بگذار تا آن را خود انتخاب کنم، اما آنچنان که تو دوست میداری

              دیدگاه


                #22
                پاسخ : sdram

                سلام دادا.
                خب منم همین رو میگم دیگه اومدیمو نیازمون بیشتر از حافظه sram باشه اون وقت تکلیف چیه ؟ نیاز به یک حافظه بیشتر نیست؟
                برای راه اندازی یه تابلو با میکرو (حالا هر میکرویی) فقط یک موئلفه مهمه."سرعت"
                برای یه تابلوی تک رنگ با AVR حداکثر سایز تقریباً 128*128 هست. حالا وقتی می شه 2 رنگ این مقدار تقریباً نصف می شه!

                راستی یه سوال دیگه گفتی تابلو هفت رنگتو با کامپیوتر کنترل میکنی ؟ چرا؟ ضعف میکرو چیه که این کار رو میکنی ؟ سرعتش کمه ؟ یا حافظش ؟
                بله معمولاً سرعته و حتی چون فرکانس این کارار بسیار زیاده میکرو بشدت نویز پذیر میشه و این مواقع ایراداتی پیش میاد که .......!

                حافظه نقش آنچنانی نداره. نمیگم مهم نیست اما اینقدر تاثیرگذار نیست. من فکر میکنم ایراد از برنامه شما باشه. (راه اندازی mmc).

                سعی کنید خودتون بنویسینین تا قسمت های اضافی وجود نداشته باشه. اگه هم از فت استفاده میکنید احتمال بسیار زیاد اون مشکل داره که کارو کند کرده.
                تشکر لازم نیست!

                دیدگاه


                  #23
                  پاسخ : sdram

                  ما نفهمیدیم که شما Sram لازم داری یا SDram ولی من و آقای تروشه از همین سایت تاینی وی جی ای که جناب طراح کذاشتند استفاده کردیم ویه لایبرری براش نوشتیم و توپ کار میکرد.
                  توی یه PDF هم کاملا با زبان شیرین انگلیسی انا رو گفته که چه جور کار میکنند برات پ میکنم.
                  این کارایی که ما کردیم مال 2 سال پیشه و خیلی یادم نمیاد اون موقع جوون بودیم هنوز با موجوداتی مثله ARM و Xmega آشنا نشده بودم و هی درجا میزدم ولی الان ..........
                  الهم عجل لولیک الفرج

                  فقط 313 نفر...

                  دیدگاه


                    #24
                    پاسخ : sdram

                    فکر کنم شما اصلا دارین راه رو عوضی میرین. اما اگه مشکلتون رم بالا هست که براحتی میتونین از این DRAM های قدیمی هم استفاده کنین ولی اغلب سرعتشون 70 نانو ثانیه هست. بهتره که روش کارتون رو عوض کنین. مثلا یک sram به اندازه فریم داشته باشین و با استفاده از یک fpga اطلاعات رو از روی sram به پانلتون انتقال بدین و اطلاعات جدید رو هم به صورت فریم به فریم به sram انتقال بدین. اگه دیدین سرعت انتقال اطلاعات به قدری کمه که باعث دیدن فلیکر میشه سرعت میکروتون کمه و اگه مجبورین حتما از این میکرو استفاده کنین بایستی از چیزی مثل double-buffering یا معادل اون استفاده کنین.
                    راجع به sdram هم در کتاب آقای مزیدی جلد دوم اطلاعات نسبتا کاملی گیر میاد.

                    دیدگاه


                      #25
                      پاسخ : sdram

                      نوشته اصلی توسط iman-63




                      من فکر میکنم ایراد از برنامه شما باشه. (راه اندازی mmc).
                      سلام
                      بله من فکر میکنم ایراد از برنامه باشه چون ارتباط spi با mmc رو به صورت نرم افزاری تنظیم کرده بودم . و باعث شده سرعت بیاد پایین . برنامه رو به صورت سخت افزاری تنظیم میکنم و سرعت رو میبرم بالا (نصف کلاک میکرو) ببینم چی میشه خبرشو بتون میدم . بازم تشکر
                      آقا رضا این روشی که میگید روش خوبیه ولی من فکر میکنم برای یک تابلو تک رنگ یا سه رنگ ارزش این کارها رو نداشته باشه همون روش گرفتن فریم به فریم از mmc (اگه جواب بده) یا گرفتن تمام اطلاعات از طریق یک اس رم با ظرفیت بالا و سپس نمایش آن (که جواب داده) بهتر باشه
                      شما کدوم روش رو پیشنهاد میدید ؟

                      دیدگاه


                        #26
                        پاسخ : sdram

                        توجه کنید که تنها تفاوت استفاده از mmc و sdram سرعت دسترسی اطلاعات هست. اگر فرض کنیم که نخواییم اطلاعات رو به صورت اتفاقی مورد دسترسی قرار بدیم (منظورم اینه که اطلاعات رو بشه بصورت سریالی مطابق با منطق کار با mmc خواند و استفاده کرد) اصلا احتیاجی به یک چیزی مثل ram نیست. مگه اینکه سرعت دسترسی بالا مد نظر باشه. برای اون مورد هم میشه با استفاده از تکنیک هایی سرعت خوندن اطلاعات از mmc رو بیشتر کرد. مثلا استفاده از سخت افزار یا حتی فشرده سازی اطلاعات. مثلا روش RLE یا مشابه اون. تنها موردی که باقی میمونه اینه که اگه از روش double buffering استفاده میکنیم به این علت هست که زمان بازسازی یک فریم به قدری طولانی هست که شخص متوجه تغییر اطلاعات اون میشه (البته قبل از زمانی که فریم بایستی تماما نمایش داده بشه) مثلا زمان بازسازی یک فریم بیش از 50 میلی ثانیه طول بکشه. در این حالت بایستی از این تکنیک استفاده کرد. ولی اگه این میزان زمان کمتر از این حرفها هست اصلا احتیاجی به double buffering ندارین.
                        البته روش استفاده از sdram خیلی بهتره و سریعتر ولی خوب گرونتره. و این مورد اقتصادی مورد کمی هم نیست. اگه دستگاهی که درست میکنید برای عشق خودتونه یا میشه براش یک sdram به حجم 1 گیگا بایت گذاشت که خوب خیلی باحالتره. ولی قیمت یک گیگ sdram با یک گیگ mmc اصلا قابل مقایسه نیست.

                        دیدگاه


                          #27
                          پاسخ : sdram

                          از پاسختون سپاسگزارم.
                          همه روشها رو تست میکنم خبرشو میدم .
                          راستی آقا رضا روش double buffering که میگید همون استفاده از رم دیگه یا یه چیز دیگست یه خرده توضیح میدید.

                          دیدگاه


                            #28
                            پاسخ : sdram

                            عمده مشکلی که در هنگام رفرش کردن و بازسازی یک فریم پیش میاد اینه که بیننده بفهمه شما چه جوری اطلاعات فریم رو برای تطبیق فریم قدیمی به جدید تغییر میدین. از طرف دیگه عموما این مورد در قدیم بیشتر کاربرد داشت که سرعت دسترسی به حافظه صفحه تصویر از سرعت دسترسی به حافظه اصلی سیستم به مراتب کمتر بود. در این روش میومدن یک بافر ثانوی آماده میشد که اطلاعات فریم جدید رو در اون ایجاد میکردن و پس از کامل شدن سیستم رو برای نمایش این فریم جدید سوئیچ میکردن و جای فریم قدیم و جدید رو با هم عوض میکردن و الی آخر. منتهی عمل سوئیچ کردن نبایستی از طریق کپی کردن صورت بگیره و بایستی فقط آی سی حاوی اطلاعات فریم فعال از طرف ارسال کننده اطلاعات برای کار انتخاب بشه و آی سی دیگر برای بازسازی توسط خود میکرو. اینجوری در زمانی که بازسازی فریم جدید صورت میگیره اصطلاحا چشم به فریم قدیمی خیره میشه و گول میخوره. از اونجایی که سوئیچ بین این دو فریم از طریق کپی کردن حافظه صورت نمیگیره و تنها فریم جدید در یک زمان رفرش بازسازی میشه حتی اگر سرعت بازسازی کم باشه تصویر به صورت مقطع نمایش داده میشه و کنده ولی مطلقا کاربر نمیتونه تشخیص بده شما چه جوری اطلاعات رو روی فریم جدید خالی میکنین. اگر سرعت این بازسازی از حدود 1/16 تا 1/10 ثانیه بیشتر باشه تصویر پیوسته به نظر میاد ولی در غیر این صورت بایستی روش های خوندن اطلاعات از mmc و ایجاد فریم جدید رو بهینه و یا حتی تعویض کنین.

                            دیدگاه


                              #29
                              پاسخ : sdram

                              سلام بچه ها
                              آقا رضا از پاسختون سپاسگزارم
                              من روش گرفتن اطلاعات رو به صورت فریم به فریم از mmc رو با برنامه جدید آزمایش کردم و نتیجه این شد که تابلو در مقدارهای فریم کمتر از حدودا 250 بایت نمایش تغریبا قابل قبولی داره ولی در بایتهای بیشتر نمایش مطلوبی نداره و تابلو چشمک میزنه . فکر کنم در تابلوهای کمتر از 2000 led باید ازاین روش که ارزونتره استفاده کنم و برای تابلوهای با led بیشتر باید از روش خودم استفاده کنم این طور نیست؟
                              :bye

                              دیدگاه


                                #30
                                پاسخ : sdram

                                بهر حال یک بالانسی باید بین زمانهای خوندن از mmc و دیکد اطلاعات و ارسال اونها روی فریم جدید و مدت زمان نمایش هر فریم وجود داشته باشه. شاید استفاده از یک میکروی سریعتر یا mmc سریعتر مشکل گشا باشه. اما آخرش به یک حدی میرسی که دوباره مشکل ایجاد میشه. ولی همینجوری تو هوا حرف بزنیم!!! بنظر میاد روال رفرش کردنتون وقت زیادی تلف میکنه. 250 بایت که چیز زیادی نیست. برای یک فریم 4 رنگ میشه 1000 نقطه. یعنی یک ماتریس مثلا 32 در 32 که چیز زیادی نیست. (1024 نقطه دقیقا)
                                ضمنا تا میشه از امکانات نرم افزاری استفاده نکنین. مثلا spi رو خودتون نسازین. مسئله سرعت اجرای کد مهم نیست. مسئله مهمتر اینه که در زمانی که شما مشغول خوندن اطلاعات از mmc هستین میکرو نمیتونه کار دیگه ای انجام بده. یا از همزمانی استفاده کنین. مثلا موقعی که delay میدین سعی کنین کاری انجام بدین ولو کم.

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X