سلام.
آقای اسدی عزیز من چند تا سوال در ذهنم هست ممنون میشم راهنمایی کنید.
1- نکاتی که از نظر استاندارد باید در طراحی برد در نظر داشت که تضمین ایمنی اسانسور در هر شرایطی باشه چی هست؟
2- اگه به هر دلیلی این برد به مشکلی بخوره، از قبلی هنگ کرد نرم افزار یا خرابی یکی از سنسور ها و ... ، این شرایط از نظر ایمنی چطوری بررسی میشه که مشکلی ایجاد نکنه.
3- آیا استاندارد های مشخصی مثلا برای شاسی ها کلید ها و سنسور در یا سنسور آتش و ... وجود داره و همه برد ها از اون استاندارده ها پیروی می کنن؟ اگه آره این استاندارد ها رو از کجا میشه پیدا کرد؟
4- آیا روشی نرم افزاری برای تست مجموعه سنسور های دستگاه وجود داره که هر چند وقت یکبار مثلا به صورت خودکار خودش رو تست کنه، یا اگه به ایرادی برخورد کرد اینها رو اعلام کنه.
5- چه نوع موتورهایی وجود داره از نظر راه اندازی منظورم هست. مثلا موتورهای دو حالته یا 4 حالته یه چیز دیگه هم شنیدم هست که توی آسانسور های نسبتا جدید تر استفاده میشه که حرکت آسانسور رو خیلی نرم میکنه و دیگه ضربه نمیزنه. نحوه ارسال فرمان به این نوع آسانسور ها به چه صورته آیا استاندارد مشخصی داره؟
6- نصاب برای راه اندازی آسانسور چه امکاناتی باید داشته باشه؟
سپاس فراوان
شأن انسان در ایمان و هجرت و جهاد است و هجرت، مقدمهآی جهاد فیآسبیلآالله.
هجرت، هجرت از سنگینیآهاست و جاذبهآهایی که تو را به خاک میآچسباند.
چکمهآهایت را بپوش، رهآتوشهآات را بردار و هجرت کن.
سلام.
آقای اسدی عزیز من چند تا سوال در ذهنم هست ممنون میشم راهنمایی کنید.
1- نکاتی که از نظر استاندارد باید در طراحی برد در نظر داشت که تضمین ایمنی اسانسور در هر شرایطی باشه چی هست؟
2- اگه به هر دلیلی این برد به مشکلی بخوره، از قبلی هنگ کرد نرم افزار یا خرابی یکی از سنسور ها و ... ، این شرایط از نظر ایمنی چطوری بررسی میشه که مشکلی ایجاد نکنه.
3- آیا استاندارد های مشخصی مثلا برای شاسی ها کلید ها و سنسور در یا سنسور آتش و ... وجود داره و همه برد ها از اون استاندارده ها پیروی می کنن؟ اگه آره این استاندارد ها رو از کجا میشه پیدا کرد؟
4- آیا روشی نرم افزاری برای تست مجموعه سنسور های دستگاه وجود داره که هر چند وقت یکبار مثلا به صورت خودکار خودش رو تست کنه، یا اگه به ایرادی برخورد کرد اینها رو اعلام کنه.
5- چه نوع موتورهایی وجود داره از نظر راه اندازی منظورم هست. مثلا موتورهای دو حالته یا 4 حالته یه چیز دیگه هم شنیدم هست که توی آسانسور های نسبتا جدید تر استفاده میشه که حرکت آسانسور رو خیلی نرم میکنه و دیگه ضربه نمیزنه. نحوه ارسال فرمان به این نوع آسانسور ها به چه صورته آیا استاندارد مشخصی داره؟
6- نصاب برای راه اندازی آسانسور چه امکاناتی باید داشته باشه؟
سپاس فراوان
با سلام
1 - میتونید به سایت سندیکای اسانسور و پله برقی مراجعه و فایل استاندارد های مربوطه رو دانلود و مطالعه کنید
2 - یه مورد کلی در خصوص بورد اسانسور عرض میکنم که همه سوالهارو برطرف میکنه
> - همه شرایط قبل از شروع حرکت چک میشه و بعد دستور حرکت داده میشه
> - در حین حرکت اگر مشکلی به وجود بیاد این سری ایمنی هست که موتور رو متوقف میکنه نه بورد کنترل
> - در صورت بروز مشکل بورد کنترل کارش اینه که فقط علت بروز مشکل رو اعلام کنه و نصاب رو برای رفع مشکل راهنمایی کنه
3 - جوابش رو در گزینه یک دادم
4 - بله بسته به سلیقه و تکنیک طراح تابلو دارد
5 - کلا دو نوع موتور داریم دو سرعته و تک سرعته
در دوسرعته موتور ابتدا با سرعت اول که پایین تر است استارت خورده و بعد از چند ثانیه میره توی سرعت دوم که تندتر هست برای توقف هم اول میره توی سرعت کند و بعد توقف
اما در موتورهای تک سرعته نیاز به چیزی به نام درایو هست که کارش کنترل دور موتور هست و میتونه انواع سرعت رو باهاش به دست اورد
6 - بستگی به اسانسور و نصابش داره
یه نصاب میتونه با یه فازمتر یه اسنسور رو راه بندازه (با پل دادن چیزهایی که خراب شدن)
یه نصاب هم میتونه با یه جعبه ابزار کامل و کلی تجهیزات قطعه خراب رو عوض کنه بعد استارت اسانسور رو بزنه
از نصابها در مورد پل بپرسی بیشتر توضیح میدن
به همین سادگی :nice:
تجربه معلم خشنی هست اول امتحان میگیره بعد درس میده !!!
به دلیل برخی مشکلات بوجود اماده دیگه امکان ادامه فعالت در این انجمن مقدور نیست.
اگه من بخوام از صفر یه مدار فرمان آسانسور طراحی کنم، از کجا باید شروع کنم و روند کار به چه صورتیه؟
در مورد موتور ها اگه موتور با اینورتر راه اندازی بشه، نحوه اعمال فرمان بهش به چه صورته؟ آیا مدارهای اینورتر دیتاشیتی چیزی دارن؟
ممنون از راهنمایی شما.
شأن انسان در ایمان و هجرت و جهاد است و هجرت، مقدمهآی جهاد فیآسبیلآالله.
هجرت، هجرت از سنگینیآهاست و جاذبهآهایی که تو را به خاک میآچسباند.
چکمهآهایت را بپوش، رهآتوشهآات را بردار و هجرت کن.
اگه من بخوام از صفر یه مدار فرمان آسانسور طراحی کنم، از کجا باید شروع کنم و روند کار به چه صورتیه؟
در مورد موتور ها اگه موتور با اینورتر راه اندازی بشه، نحوه اعمال فرمان بهش به چه صورته؟ آیا مدارهای اینورتر دیتاشیتی چیزی دارن؟
ممنون از راهنمایی شما.
برادر درمورد طراحی مدار فرمانش باید بگم کار همچین خیلی ساده ای نیست و کلی تشگیلات داره و ینیاز به کلی اطلاعات و تجربه داره
با این اطلاعاتی که شما دارید فکر میکنم بهتره یه برد ساده بالابر رو درست کنی مثلا همون 8 ایستگاه بعد کم کم گسترش بدی
در ضمن در مورد اسانسور باید قبل از تولید و طراحی حتما به فکر فروش و فروشندش باشی چون این صنف یه جورایی مافیایی هست و از هر کسی تابلو فرمان نمیخرن مگر اینکه یه اشنا داشته باشی
اما در مورد درایو باید بگم یه تعداد ورودی و خروجی داره که بسته به نوع تنظیماتی که بهش میدی میتونه تغییر کنه
والبته یه 200 300 تا پارامتر که بسته به نوع و شرکت سازندش فرق میکنه پس طبیعتا باید به یوزر منوالش مراجعه کنی
به همین سادگی :nice:
تجربه معلم خشنی هست اول امتحان میگیره بعد درس میده !!!
به دلیل برخی مشکلات بوجود اماده دیگه امکان ادامه فعالت در این انجمن مقدور نیست.
شما از چه میکرویی در تابلو فرمان استفاده میکنید؟
و اینکه آیا شرکت شما فقط مدار فرمان میسازه یا قسمت های مکانیکی مثل بدنه و ریل ها روهم میسازه
سلام
چرا هر کجا حرفی از برد و طراحی و .... میشه از میکروش حرف میزنن ؟؟؟؟
مگه چه فرقی داره که ارم باشه یا avr یا pic و .......
مهم کارکرد درسته نه ؟؟؟؟؟
شرکت آتونیکس (یکی از تولید کننده تجهیزات اندازه گیری صنعتی مطرح دنیاست ) اکثر تجهیزاتشو با میکرو های AVR تولید میکنه
شرکت زیمنس (فکر نمیکنم نیاز به معرفی داشته باشه) در بوردها و ماژولهای تولیدیش از میکرو های AVR و ARM و ST و .... استفاده میکنه
مهم این نیست که میکر چی باشه مهم توان امکانش هست و البته مقرون به صرفه بودنش
شما برای یه محاسبه ساده ریاضی ماشین حساب مهندسی نمیخری یا بر عکس
بنده هر روز یه مسیر حدود 200 کیلومتری رو تا کارگاهم میرم و برمیگردم و گاه گداری توی مسیر اگر مسافری باشه تا هر جایی که بتونم میرسونم
چون به این مورد اعتقاد دارم که دو نوع احسان خیلی توصیه شده اولی گرسنه ای رو سیر کردن هست و دومی مسافری رو به مقصد رسوندن لذا هیچ مبلغی نمیگیرم
خدا شاهده قصد خود نمایی ندارم ولی اینو گفتم تا زیمنه حرف بعدیم باشه
یه بابایی امروز سوار ماشین بنده شد خیلی تلاش کردم سر حرف رو باز کنم تا بلکه به قول این راننده جماعت با حرف زدن مسیر رو کوتاه کنیم به جایی نرسید
هربار با یه جمله کوتاه جوابم رو چنان می داد که خودم از پرسیدنش پشیمون می شدم بعد از طی یه مسیری دیگه داشتم به این نتیجه میرسیدم که این بابا یا مشکل روانی داره یا روحی که گوشیم زنگ زد
از بغل پنل ماشین گوشی رو برداشتم و جواب دادم و بعد گزاشتم سر جاش تا قطع کردم این پسره پرسید اقا مدل گوشیت چیه چقدر خوشگله و چند گرفتی و ..... و .....
خودم کف کرده بودم که ای بابا دو ساعته از انسان و انسانیت و جامعه و مردم و اقتصاد و اجتماع و اب و هوا و ..... سوال کردم به جایی نرسید ولی با دیدن یه گوشی از این ور به اون ور شد بقیش زیاد مهم نیست
حالا واقعا نفس وجود ، گوشی و پول و زندگی انچنانیه ؟؟؟؟؟
"ویرایش اخر "
"یه موردی هم بگم که خودم هم نمیدونم چرا این مورد رو انجا نوشتم و ایا میتونه به اینجا ربط داشته باشه یا نه
شاید چون دلم پر بود یا شاید هم دلم گرفته بود یا ...... نمیدونم
گاهی حس میکنم حس انسان دوستی مرده یه جورایی اون تحجر ماشینی امده سراغمون خودمون خبر نداریم"
ببینید برادرا مهم نفس کاره نه میکرویی که استفاده شده بنده تا حالا 6 نوع تابلو مختلف با امکانات و شرایط مختلف برای شرکتهای مختلف طراحی کردم و طی سفارششون از PIC و AVR و حتی 8051 استفاده کردم همین حالا هم یکی دارم روش کار میکنم که با ARM هست
حتی یه نمونه با PLC و HMI صنعتی هم ساختم که مال 12 سال پیش هست و هنوز کار میکنه
چرا تا حالا توی این تاپیک ها کسی نپرسیده ایا مشکلی داری یا نه ؟؟؟؟
یا جاهایی که گیر داری بگو تا باهم حل کنیم ؟؟؟؟
یا کجاها گیر داشتی ؟؟؟ و چطوری حل کردی ؟؟؟
تازه بعد از کلی بحث و گفتگو و سوالهای بدرد نخور و بی مورد میان بهم گیر میدن که چرا این قدر غلط املایی داری !!!!
اما در مورد سوال اخر
برادر کار اصلی بنده طراحی نمونه سازی و تولید بورد های الکترونیکی هست و به صورت حرفه ای یه 10 سالی میشه که این کار رو انجام میدم
حدود 4 سال پیش با یکی اشنا شدم که پیشنهاد طراحی یه بورد اسانسور رو داد و قرارداد بستیم و کار رو انجام دادیم و بعد از تکمیل کار پیشنهاد تولید و تست بورد هارو به بنده داد اینطوری وارد کار اسانسور هم شدم
الان علاوه بر بورد های اصلی ، کارکدک و نجات و اورلود و سختگو و یه چند نمونه شستی داخل و بیرون کابین با سگمنت و دات ماتریس و یا با lcd رنگی و تک رنگ و البته لمسی و غیر لمسی تولید میکنیم
ولی در خصوص کارهای مکانیکی خیر تا حالا با قسمتهای مکانکیش درگیر نشدم
حالا دونستن این موارد چه مشکلی از شمارو میتونه حل کنه بنده نمیدونم
به همین سادگی :nice:
تجربه معلم خشنی هست اول امتحان میگیره بعد درس میده !!!
به دلیل برخی مشکلات بوجود اماده دیگه امکان ادامه فعالت در این انجمن مقدور نیست.
سوال اول :
دوتا COM یکی مشترک LED داخل شستیه و اون یکی دیگه مشترک کلید داخل شستی هست مثبت 24 ولت میره به پایه دیگر LED و GND هم هم به پایه دیگر کلید
حالا روش کارش : در حالت عادی که شستی فشار داده نشده اون کام ها با یه مقاوت بالا کش یا همن POOL UP به مثبت 24 ولت وصله و در حالت ورودی قرارداره یعنی میکرو در حال چک کردنش هست که صفر نشده باشه حالا اگر صفر شده باشه میاد به خروجی تغییر حالتش میده و وبه GND وصلش میکنه در این صورت LED هم روشن میمونه و تا زمانی که کابین به طبقه اون شستی نرسیده در این حالت میمونه و با رسیدن کابین به طبقه پیج شده کام رو مثبت 24 میکنه با این کار LED خاموش میشه بعد خروجی رو باز به حالت اول یعنی ورودی در میاره و منتظر فرمان بعدی میشه
در مورد سوال دومت باید بیشتر توضیح بدی من منظورتو دقیقا نفهمیدم ولی باید بگم وقتی کام خروجیه میتونید هرموقع که خواستید GND کنید یا +24 که موجب چشمک زدن LED خواهد شد
با سلام
ضمن تشکر از شما و امـا
میدانیم که تابلو اسانسور حداقل بایستی کلیدهای درخواست سرویس 24 طبقه و یا .... را کنترل میکند و همچنین کلیدهای کابین نیز به همان تعداد و لااقل 20 نقطه
دیگر (LEF,SLF,CAN,CAN1, ...) و فرمان به حداقل باز 10 نقطه (موتور سرعت کم وزیاد و کمان و.... ) و LCD درحالی که در تابلو ها حداکثر از MEGA32 استفاده میشود دارای 4 پورت کامل است برای غلبه به این مشکل از مثلا 74573 استفاده میکنند تا اینحا درست اما شما فرمودید که " اگر صفر شده باشه میاد به خروجی تغییر حالتش میده " خوب مشکل من همینجا است که مگه ما از 74573 استفاده نکردیم که ورودی کلیدها را به ترتیب 8 تا 8 تا با آن بخونیم خروجی کردن پایه میکرو که به جروجی 74573 متصل است چه تاثیری میتواند در پایه LED داشته باشد اگر لطف کنید با شماتیک این قسمت را توضیح بفرمایید ممنون خواهم شد
ضمن تشکر از شما و امـا
میدانیم که تابلو اسانسور حداقل بایستی کلیدهای درخواست سرویس 24 طبقه و یا .... را کنترل میکند و همچنین کلیدهای کابین نیز به همان تعداد و لااقل 20 نقطه
دیگر (LEF,SLF,CAN,CAN1, ...) و فرمان به حداقل باز 10 نقطه (موتور سرعت کم وزیاد و کمان و.... ) و LCD درحالی که در تابلو ها حداکثر از MEGA32 استفاده میشود دارای 4 پورت کامل است برای غلبه به این مشکل از مثلا 74573 استفاده میکنند تا اینحا درست اما شما فرمودید که " اگر صفر شده باشه میاد به خروجی تغییر حالتش میده " خوب مشکل من همینجا است که مگه ما از 74573 استفاده نکردیم که ورودی کلیدها را به ترتیب 8 تا 8 تا با آن بخونیم خروجی کردن پایه میکرو که به جروجی 74573 متصل است چه تاثیری میتواند در پایه LED داشته باشد اگر لطف کنید با شماتیک این قسمت را توضیح بفرمایید ممنون خواهم شد
با سلام آقای اسدی جواب ما را نمی دهید منتظر جواب شما هستم
ضمن تشکر از شما و امـا
میدانیم که تابلو اسانسور حداقل بایستی کلیدهای درخواست سرویس 24 طبقه و یا .... را کنترل میکند و همچنین کلیدهای کابین نیز به همان تعداد و لااقل 20 نقطه
دیگر (LEF,SLF,CAN,CAN1, ...) و فرمان به حداقل باز 10 نقطه (موتور سرعت کم وزیاد و کمان و.... ) و LCD درحالی که در تابلو ها حداکثر از MEGA32 استفاده میشود دارای 4 پورت کامل است برای غلبه به این مشکل از مثلا 74573 استفاده میکنند تا اینحا درست اما شما فرمودید که " اگر صفر شده باشه میاد به خروجی تغییر حالتش میده " خوب مشکل من همینجا است که مگه ما از 74573 استفاده نکردیم که ورودی کلیدها را به ترتیب 8 تا 8 تا با آن بخونیم خروجی کردن پایه میکرو که به جروجی 74573 متصل است چه تاثیری میتواند در پایه LED داشته باشد اگر لطف کنید با شماتیک این قسمت را توضیح بفرمایید ممنون خواهم شد
با سلام آقای اسدی جواب ما را نمی دهید منتظر جواب شما هستم
با سلام
کی گفته که باید حداقل 24 طبقه باشه ؟؟؟؟
مگه توی ایران چنتا ساختمون 24 طبقه وجود داره که تازه سازندش میاد از تابلو های ایرانی استفاده میکنه
حداقل 8 طبقه اونهم تازه جای سوال داره
اما در مورد سوالتون در خصوص 573
ببینید 573 یه لچ هست که 8 تا کانال داره در ضمن یک طرفه هست
پس برای انجام این کار 2 تا از این لچ ها نیازه که باید ورودیهای ایسی اول رو به خروجی های ایسی دوم وصل کنید
تا در صورتی که میخواهید کلید ها رو بخونید ایسی اول رو انتخاب کنید و برای نوشتن یا فعال کردن شستی ها ایسی دوم رو انتخاب کنید
یا خیلی راحت بیاید از ایسی 254 استفاده کنید که یه ایسی دو جهته هست و یه پین مخصوص جهت داره البته چون این ایسی لچ نیست باید اسکن بشه
به همین سادگی :nice:
تجربه معلم خشنی هست اول امتحان میگیره بعد درس میده !!!
به دلیل برخی مشکلات بوجود اماده دیگه امکان ادامه فعالت در این انجمن مقدور نیست.
کی گفته که باید حداقل 24 طبقه باشه ؟؟؟؟
مگه توی ایران چنتا ساختمون 24 طبقه وجود داره که تازه سازندش میاد از تابلو های ایرانی استفاده میکنه
حداقل 8 طبقه اونهم تازه جای سوال داره
اما در مورد سوالتون در خصوص 573
ببینید 573 یه لچ هست که 8 تا کانال داره در ضمن یک طرفه هست
پس برای انجام این کار 2 تا از این لچ ها نیازه که باید ورودیهای ایسی اول رو به خروجی های ایسی دوم وصل کنید
تا در صورتی که میخواهید کلید ها رو بخونید ایسی اول رو انتخاب کنید و برای نوشتن یا فعال کردن شستی ها ایسی دوم رو انتخاب کنید
یا خیلی راحت بیاید از ایسی 254 استفاده کنید که یه ایسی دو جهته هست و یه پین مخصوص جهت داره البته چون این ایسی لچ نیست باید اسکن بشه
به همین سادگی :nice:
با سلام
از فرمایش شما زمانی میتوانستم استفاده کنم که پورت میکرو مستقیم با کلید های احظار در ازتباط بود مثلا به تصویر زیر توجه فرمایید که من با مداری مثل این کلیدهای احظار را میخواهم بخوانم اگر زحمتی نیست وراهکاری به نظر شما میرسد بفرمایید
از فرمایش شما زمانی میتوانستم استفاده کنم که پورت میکرو مستقیم با کلید های احظار در ازتباط بود مثلا به تصویر زیر توجه فرمایید که من با مداری مثل این کلیدهای احظار را میخواهم بخوانم اگر زحمتی نیست وراهکاری به نظر شما میرسد بفرمایید
با سلام
ببینید برادر مشکل اصلی خوندن کلید نیست روشن نگه داشتن led های شستی هاست
وقتی کلیدی زده میشه باید بتونید اون کلید رو تا ریسدن اسانسور به اون طبقه روشن نگه دارید
درضمن این جمله اول شمارو مبنی بر ارتباط مستقیم با میکرو نفهمیدم بنده با همین ایسی که معرفی کردم 360تا ورودی و خروجی رو اسکن میکنم در صورتی که فقط 12پین میکرو رو درگیر میشه
به همین سادگی :nice:
تجربه معلم خشنی هست اول امتحان میگیره بعد درس میده !!!
به دلیل برخی مشکلات بوجود اماده دیگه امکان ادامه فعالت در این انجمن مقدور نیست.
دیدگاه